Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Halverad vinst för Promedia

Publicerad: 9 Juli 2009, 04:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Intäkterna ökar men WPP-byråns lönsamhet sjunker.


Mediebyrån Promedia är ett dotterbolag till Mediacom. I princip all fakturering sker från systerbyrån, men om den skulle skett från bolaget hade Promedias nettomsättning landat på 258 miljoner kronor under 2008 (246). Rörelseresultatet uppgick till 2,7 miljoner (2,9). Resultatet på sista raden närmare halverades, från 3,3 miljoner till 1,8 miljoner.

Fem miljoner går till koncernbidrag. 1,7 miljoner förs över i ny räkning.

Bolaget skriver i bokslutet att 2008 var "ett bra år för Promedia". Under året har man sökt kunder utanför specialområdet offentliga myndigheter och bolag.

Skatteverket, Manpower, Vägverket och Region Skåne har dock fortsatt att vara byråns största kunder under 2008. Nyligen vann byrån också, tillsammans med fyra konkurrenter, den omdiskuterade upphandlingen för Rikspolisstyrelsen. I samband med den och andra upphandlingar har Promedia fått kritik för att ha lagt sig på låga konsultpriser - i några fall krävde byrån 1.000 kronor mindre per timme än vissa andra konkurrenter.

Promedia har under 2008 också satsat på att utveckla sin digitala produktion, skriver byrån i bokslutet. Byrån sysselsatte 13 personer.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.