Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Hallvarsson & Halvarsson köper Jung

UPPDATERAD. Jung blir en del av Hallvarsson & Halvarsson Group. "Vi har fått förfrågan många gånger tidigare men inte varit intresserade", säger Claes Bodén, Jungs grundare.


Publicerad 2016-02-01 12:39
Uppdaterad 2016-02-01 14:43

Ämnen i artikeln:

Hallvarsson Halvarsson

Dela artikeln:

Under 2014 köptes pr-byrån Prime upp av Weber Shandwick och Deportivo av Edelman. Efter de affärerna har det spekulerats i vad som ska hända med Jung Relations, en av de mer framgångsrika fristående pr-byråerna i Sverige. Dagens Media har vid flera tillfällen frågat grundaren Claes Bodén om uppgifterna och han har bekräftat att byrån titt som tätt får erbjudanden om uppköp.

Nu står det klart att Hallvarsson & Halvarsson Group köper Jung Relations.

– Vår gemensamma vision är en grupp som kan ta ledningen i en fortsatt snabb omvandling av branschen och ta våra kunders kommunikation till nya nivåer. Jung ska fortsätta att konkurrera i gränslandet mellan PR, digital och köpt kommunikation och ska även injicera hela gruppen med sin kreativitet och innovationskraft", säger Martin Petersson, vd för Hallvarsson & Halvarsson Group, i ett pressmeddelande.

– Det är superkul. Vi är stolta och tycker att det är superspännande. Det här öppnar möjligheter men vi kan fortsätta verka i oberoende. Vi blir en utmanare i kontrast till nätverksbyråer. Fördelen är att vi kraftfullare och snabbare kan utveckla ett ännu mer spännande erbjudande till våra kunder. Det är också en trygghet att vi fortsätter att agera som Jung, vi byter inte namn, säger Jimmy Rodhelind, vd på Jung Relations, till Dagens Media.

Jung Relations, som har kunder som Svenska Spel, Volvo Cars och Absolut Vodka, kommer att fortsätta drivas som eget varumärke men samarbeta med Hallvarsson & Halvarssons andra byråer.

– Vi har fått förfrågan många gånger tidigare men inte varit intresserade. Påverkan och utveckling är en av de största drivkrafterna till att vi sa ja, det var lite som att träffa en kompis. Vi tre ägare blir aktieägare i gruppen och vi kände ganska snabbt att det här var en annorlunda möjlighet som dök upp. Vi kommer att vara oberoende men kunna utvecklas tillsammans och vi får behålla Jung, vilket är viktigt för oss, säger Claes Bodén, en av grundarna, till Dagens Media.

Vad blir den största förändringen?

– Möjligheten att öka farten och att sprida vår kreativitet som en familjemedlem i gruppen. Det går så fort nu i och med branschglidningen och det är viktigt att få ökad kraft för att kunna utveckla områden gruppen kan tjäna på. Det finns 190 andra smarta människor att jobba tillsammans med. Jag tycker att det traditionellt går åt för mycket energi på konkurrens. Det spännande är att hitta lösningar som bygger samarbeten och att samtidigt vidareutveckla Jung.

2014 omsatte Jung Relations 67,1 miljoner kronor, enligt bokslutet. Rörelseresultatet minskade från året innan, från 4,7 miljoner kronor till 1,4 miljoner kronor.

– Det går bättre i år än tidigare år men jag får inte prata om det, säger Claes Bodén.

Varför går det bättre?

– Det tog ändå 16-17 månader för oss att hitta Jimmy och att få en vd på plats tar lite kraft och innan det gjorde vi en omorganisation. Det tror jag är en viktig orsak. Men kreativiteten och prisbelöntheten har fortsatt. Vi vinner lika många priser. Det finns två vågskålar i resultatet – det ena är ekonomiskt och det andra är ett bevis på att vi gör bra grejer för kunderna vilket bidrar till en intern stolthet. Det är minst lika viktigt

Våren 2014 köpte Hallvarsson & Halvarsson också pr-byrån Springtime.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.