Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Halebop om Titanpriset: "Vi vågar sticka ut"

Publicerad: 30 April 2015, 07:04
Uppdaterad: 8 Januari 2016, 11:04

Gårdagens finaste pris, Titanpriset, gick till Halebop och Honesty, för deras nyskapande och innovativa reklam.


Titanpriset delas ut till "nyskapande kommunikation som brutit konventionerna och skapat nya mönster för hur företag och organisationer kan agera i samhället.” Under gårdagens Guldäggsgala fick Halebop och byrån Honesty ta emot det prestigefyllda priset för "Telefonkungarna".

– Det är jätteroligt och ett bevis på att vi har gjort något helt annorlunda och vågat ta steget som många inte vågar ta genom att förändra, säger Karin Rosell, marknadschef på Halebop, till Dagens Media, och fortsätter:

– Det är framförallt så otroligt roligt eftersom vi vågar hålla i vårt koncept och prata om de här lite jobbiga frågorna och vända det till något positivt. Vi vågar bryta normer och sticka ut och att vår reklam ses som banbrytande är vi jättejätteglada och stolta över. Det är ett långsiktigt jobb som vi gjort tillsammans med vår byrå.

Mobiloperatören har bland annat gjort sig kända för sin film om hockeykillen som kommer ut som gay, som tagits fram av byrån Honesty. Temat genomgående i Halebops filmer är "shyssthet".

– Vi brinner för våran story kring shysstheten, att visa hur världen ser ut om alla var shysstare. Vi kommer hålla i det, det är vårt starkaste kärnvärde, och jobba med nätkärlek som är motsatsen till näthat. Vi kommer fortsätta sticka ut och överraska och göra vår grej.

Hur firade ni vinsten igår?

– Vi firade stort tillsammans med vår byrå och drack massa skumpa och gick runt och var allmänt glada, säger Karin Rosell.

– Jag blir rörd när jag tänker på alla fantastiska människor både på Halebop och Honesty som har tagit det här projektet hela vägen till ett Titanpris. Det har varit en otrolig resa under snart fem år där filosofi, strategi, kreativitet och produktion verkligen samverkat hela vägen och kanske faktiskt har gjort världen lite schysstare, säger Walter Næslund, vd på Honesty.

Titanprisvinnaren utses av Sveriges Kommunikationsbyråers styrelse. Priset har tidigare delats ut till bland andra Volvo Lastvagnar för Epic split och Ica för reklamfilmerna om Ica-Jerry.

LÄS OCKSÅ:

Motiveringen

Idag ska ungdomlig oförvägenhet och äventyrslust passera ett allt strängare samhällsklimat innan vuxenlivet tar vid. Helst ska man nå dit med mod, sund självbild och framtidstro intakt. Därför ser vi med glädje att nyskapande marknadskommunikation kan spela en viktig roll som opinionsbildare i frågor som rör unga. Genom att konsekvent belysa ofräscha normer och stereotyper och kärleksfullt bemöta dem med intressanta värderingar bidrar årets Titanprisvinnare till att skapa en bättre tillvaro.

Sveriges Kommunikationsbyråer säger tack och grattis genom att lovebomba Halebop och Honesty med 2015 års Titanpris för Telefonkungarna.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.