H&H Group köper Berntzon Bylund

2018-09-14 14:49  

UPPDATERAD. H&H Group köper alla aktier i BB Communications Group där både Berntzon Bylund, Mindmakers, Socialminds och Wonderland ingår. "En stor drivkraft är att få en styrelse att rapportera till", säger Joachim Berntzon, grundare och seniorkonsult.

H&H Group förvävar samtliga aktier i BB Communications Group. I bolaget ingår den strategiska reklambyrån Berntzon Bylund, Mindmakers, mediebyrån Socialminds och eventbyrån Wonderland.

I samband med köpet blir bolagets huvudägare, Joachim Berntzon och Hans Bylund, delägare i H&H Group, tillsammans med de andra delägarna Sten Åkerblom, Martin Stadhammar, My Söderholm och Mia Jorpes

Martin Petersson, vd och koncernchef för H&H Group om köpet:

– Vi brinner för att utveckla ett ekosystem med framgångsrika byråer som med stora frihetsgrader och bibehållet entreprenörskap kan fortsätta utvecklas. Gemensamt får vi mer kraft, inspiration och resurser. Vi känner Joachim och Hans sedan tidigare och har imponerats över deras mod och skicklighet både vad gäller framgångsrika kunduppdrag som deras företagsbyggande. Vi ser verkligen alla fram emot att få jobba tillsammans nu.

Joachim Berntzon kommer just ur ett internt möte där personalen informerats om förvärvet när Dagens Media når honom per telefon.

Hur togs nyheten emot?

– Mycket positivt, det är väldigt kul. Det blir alltid naturligt massa frågor men många känner till H&H Group sedan tidigare och jag tror att det är bra att det är svenska ägare. De har köpt upp ett antal byråer sedan tidigare och alla verksamheter har arbetat på som de gjort innan.

Vad är anledningen till köpet?

– Vi har under årens lopp fått flera förfrågningar, både från utlandet och i Sverige men det har då inte varit aktuellt med något uppköp. Sedan var vi på middag med Martin Petersson, som vi känner sedan länge, i juni och då dök tanken upp, säger Joachim Berntzon och fortsätter:

– Tanken fastnade och jag och Hans (Bylund, grundare och seniorkonsult reds.anm.) insåg att det här är nästa fas. Vi har även bestämt oss för att vara kvar, vi tänker långsiktigt. Det här är inget köp där vi sedan kommer lämna verksamheten, snarare tvärtom. Vi kommer kunna fokusera mer på sälj, jobba mer med kunduppdrag och det blir även lite mindre administrativt jobb tack vare uppköpet.

Vad vill ni uppnå i och med uppköpet?

– Vi har gått från en till fyra byråer på elva år, det i sig är en jätteresa och en snabb utveckling som vi har börjat landa väldigt bra i nu. Samarbetena mellan byråer blir allt bättre och fler kunder väljer att lägga fler uppdrag hos oss. Det nya nu är en annan synlighet än tidigare och andra finansiella muskler. Vi vill fortsätta växa och en stor drivkraft är också att få en styrelse att rapportera till. Vi har varit våra egna chefer väldigt länge så det blir väldigt nytt för oss. Framför allt kommer den nya energin bidra till fortsatt utveckling.

Vad gick köpet loss på?

– Det är den stora frågan som alla är nyfikna på. Jag kan säga att det var en god affär för båda parter, där köpet både består av kontanter och aktier i H&H Group, vilket känns väldigt inspirerande att forsätta vara delägare.

Vad finns det för affärsmässiga mål?

– Det är en intressant fråga, vi har egentligen aldrig haft några affärsmässiga mål utan målet har alltid varit att göra ett så bra jobb som möjligt. Nu kommer det kanske bli tydligare mål men dem är inte helt satta än. Vi ska fortsätta växa, vi är knappt 40 idag men vi har plats för 60 i våra lokaler – det kan vara ett mål i sig.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt