Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Gyro gör om Svenska Livräddningssällskapet

Publicerad: 7 December 2010, 07:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Medlemsbasen ska föryngras med hjälp av en ny varumärkesplattform.


Uppdraget gick till Gyro, som redan börjat med att fräscha upp föreningens sajt och kopplat ihop den med sociala medier.

– Vi gör om hela kommunikationskonceptet, allt från visitkort till vilket budskap vi för ut och på vilket sätt, säger generalsekreteraren Karin Brand.

Däremot ska loggan bevaras. Den är för värdefull för att byta ut.

Svenska Livräddningssällskapet är en ideell organisation som arbetar för bättre säkerhet i vatten. Föreningen har funnits i 112 år och har hittills aldrig anlitat en extern reklambyrå. Nu behöver man hjälp med att slipa bort den ålderdomliga stämpeln och öka kännedomen om verksamheten.

Dessutom behövs en generationsväxling bland medlemmarna, som börjar bli till åren komna.

– Vi har varit vår egen lyckas smed men nu behöver vi professionell hjälp för att nå ut med vårt budskap. Vi vill bli en mer modern organisation, bort från den grå stämpeln.

Många misstar föreningen med en myndighet, inte en ideell organisation som behöver stöd av medlemmarna.

– Vi ses som en myndighet som kommer med förmaningar om vad man inte ska göra, men vi vill framstå som en organisation som delar med sig av kunskap i positiv anda, utan pekpinnar, säger Karin Brand.

Arbetet med varumärkesplattformen sätts igång på allvar nästa år. Arbetet kommer att troligen mynna i en imagekampanj för att locka nya medlemmar.

– Vi gör en stor finansiell satsning, men vi hoppas få tillbaka pengarna i slutändan, säger Karin Brand.

Arbetsgrupp på Gyro:

Emanuel Lantz, Digital Projektledare

Claës af Burén, Kundledare

Patrik Dunard, AD

Daniel Holmgren, Copy

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.