Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Gullers Grupp plockade hem regeringskansliet – med lågprisstrategi

Publicerad: 25 Maj 2015, 10:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

Gullers Grupp vann regeringskansliet genom att både vara bäst – och billigast.


Ämnen i artikeln:

RegeringskanslietGullers Grupp

Gullers Grupp blev den stora vinnaren i regeringskansliets byråupphandling, som avgjordes i slutet av förra veckan.

Dagens Media kan i dag berätta att storbyrån Prime missade att skicka in dokumentation och därmed diskades.

– Det är något som vi kommer att utvärdera och försöka hitta system för, så att det inte upprepas, säger Charlie Stjernberg, partner och presschef på Prime.

Gullers Grupp, specialiserad på kunder i den offentliga sektorn, blev rangordnad som etta både i ramavtalet som fullservicebyrå samt på anbudsområdet kommunikationsrådgivning.

– VI är så jäkla glada, säger Annika Sjöberg, vd för Gullers Grupp.

Konkret får Gullers Grupp första tjing varje gång regeringskansliet ska utnyttja de två ramavtalen. Först om Gullers Grupp tackar nej kan tvåan på listan bli aktuell.

För Gullers Grupp, som tidigare haft ramvatal med regeringskansliet på området ”strategisk kommunikationsrådgivning”, innebär upphandlingsvinsten ett betydande tillskott.

– Det är svårt att förutse hur stora volymer det blir. Men vi har en ny regering som vill förändra saker och då krävs det kommunikation.

Behöver ni rekrytera?

– Detta ger oss möjlighet att expandera ytterligare och kanske lite snabbare än vad vi hade tänkt. Vi kommer att behöva rekrytera ytterligare personer.

Dagens Media har tagit del av upphandlingsunderlagen, som visar att Gullers Grupp vann de båda avtalen genom en oslagbar kombination: lägst pris och högst poäng för kvalitet.

Med facit i hand har byråns lågprisstrategi delvis varit i onödan. Något som påverkar de potentiella intäkterna under hela avtalsperioden (två år, med möjlighet till förlängning i ytterligare två år).

De höga kvalitetspoängen innebär att Gullers Grupp hade kunnat ta ett högre pris – och ändå gått vinnande ur upphandlingen.

<style>.embed-container { position: relative; padding-bottom: 100%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }</style><div class='embed-container'><iframe src='http://cf.datawrapper.de/bgoxQ/1/' frameborder='0' allowtransparency='true' allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' oallowfullscreen='oallowfullscreen' msallowfullscreen='msallowfullscreen' ></iframe></div>

Annika Sjöberg tycker inte att Gullers Grupp lagt sig för lågt i pris.

– Nej. Vi har gjort en rimlig bedömning av vad priset bör vara. Detta är stora avtal där vi kan ha mycket volym.

Hon medger dock att byrån hade kunnat vinna upphandlingen även med högre priser.

– Så är det. Men ibland lägger man sig för högt i pris och förlorar. Man måste gå på vad man bedömer vara rimligt för byråns ekonomi.

Av de handlingar som Dagens Media tagit del av framgår inte timpriser, utan enbart en sammanvägd ”anbudssumma”. I fullservicebyråupphandlingen är prisskillnaderna mindre, men i kampen om avtalet kring kommunikationsrådgivaravtalet är skillnaderna dramatiska. Intellecta Corporate och Gullers Grupp lade sig på ett pris som var hälften av de närmaste konkurrenternas.

Annika Sjöberg uppger att Gullers Grupp inte har ägnat sig åt prisdumpning.

– Nej, att prisdumpa fungerar inte. Vi måste ju betala våra medarbetares löner.

<style>.embed-container { position: relative; padding-bottom: 100%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }</style><div class='embed-container'><iframe src='http://cf.datawrapper.de/L7LRc/1/' frameborder='0' allowtransparency='true' allowfullscreen='allowfullscreen' webkitallowfullscreen='webkitallowfullscreen' mozallowfullscreen='mozallowfullscreen' oallowfullscreen='oallowfullscreen' msallowfullscreen='msallowfullscreen'></iframe></div>

LÄS ÄVEN:

Så gjordes upphandlingen

• 20 byråer slogs om det tunga uppdraget som regeringskansliets fullservicebyrå.

• 19 av dem hade lämnat anbudsansökningar som bedömdes som kvalificerade.

• Av de 19 kvalificerade byråerna gick fem vidare till en finalrunda: Citat, Futurniture, Granath Havas Worldwide, Gullers Grupp och Intellecta Corporate.

• Dessa byråer fick lämna skarpa anbud, som bedömdes efter kvalitet (baserat på ett fiktivt provuppdrag) och pris.

• I kampen om ramavtalet för kommunikationsrådgivning gick Prime vidare ur den första selekteringen, tillsammans med Intellecta Corporate, Gullers Grupp, Reformklubben samt Strandberg & Haage.

• Där avgjordes upphandlingen utifrån pris, kvalitet (baserat på fiktivt provuppdrag) samt kompetens och erfarenhet hos två erbjudna medierådgivare.

Hela listan – byråerna som slogs om avtalen

Här är samtliga byråer som lämnade in anbudsanmälningar i regeringskansliets upphandling.

Anbudsområde 1: Genomförande av kommunikationsinsatser – fullservicebyrå:

Blomquist Annonsbyrå

Bror Rudi Creative Systems

Citat

ETC Kommunikation

Familjen Pangea

Friends Agenda

Futurniture (vinnare)

Granath HAVAS Worldwide

Gullers Grupp (vinnare)

Intellecta Corporate (vinnare)

Klirr Stockholm

Kärnhuset

Nordic Public Affairs

Nowa Kommunikation AB

Prime

Quattroportre Konsult

Spider Stockholm

Svensk Information

The Fan Club

Thinkable

 

Anbudsområde 2: Kommunikationsrådgivning

Friends Agenda

Grayling

Gullers Grupp (vinnare)

Intellecta Corporate (vinnare)

JKL

Rud Pedersen

Nowa Kommunikation

Prime

Quattroporte Konsult

Reformklubben (vinnare)

Strandberg & Haage

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.