Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

”Guldägget kommer att gå runt”

Publicerad: 15 April 2010, 13:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Trots minskade sponsorintäkter och färre bidrag ska Guldägget inte bli en förlustaffär för Komms medlemmar.


Ikväll ska en av Sveriges mest prestigefyllda reklamtävlingar avgöras på Factory i Nacka Strand. Guldägget.

För första gången på många pr blir det sittande middag för de 1500 gästerna.

– Det är såklart nervöst för oss som arrangör. Men vi tror att det kommer att bli väldigt bra, säger Morgan Öberg, informationschef på Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm.

Enligt Morgan Öberg är kvällens gala slutsåld. 1500 gäster kommer på middagen, och 400 biljetter är sålda till eftersläppet.

Sponsorintäkterna har dock minskat. Antalet inskickade bidrag har sjunkit de senaste åren, från 1402 år 2007 till årets 1063. Även det gör att Guldäggets intäkter minskat.

– Det är fortfarande ett stort intresse för Guldägget, både från byråer och partners. Men en del av våra partners har på grund av den dåliga konjekturen fått tacka nej i år.

Men Morgan Öberg säger att Guldägget inte kommer att bli en förlustaffär för Komm, som plågas av dålig ekonomi efter ett turbulent 2009.

– Det är alltid svårt att veta exakt, men jag är tämligen säker på att vi kommer att gå runt. Guldägget, både tävlingen och galan, ska inte behöva betalas via medlemsavgifter utan bära sig själva.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.