Guld till Ogilvy

2009-06-23 20:00 Madeleine Nilsson  

Ogilvy vann guld i Outdoor för kampanjen ”Fundraising to support the war victims of Georgia” för FN.

Ogilvy var därmed snubblande nära ett Grand Prix, men eftersom uppdragsgivaren är en välgörenhetsorganisation så kan kampanjen inte belönas med det allra finaste priset.

Diskussionen om Grand Prix stod istället mellan sydafrikanska TBWA/Hunt/Lascaris bidrag för dagstidningen The Zimbabwean och BBH:s bidrag ”Oasis dig out your soul”, där bröderna Calle och Pelle Sjönell varit delaktiga.

Vinnare blev till slut TBWA/Hunt/Lascaris.

Jurymedlemmen Rob Belgiovane, från australiensiska Belgiovane Williams Mackay, förklarar valet av Grand Prix-vinnare:

– Det här är nog sista gången som en traditionell utomhusannons vinner Grand Prix i Cannes. För en gångs skull är mediet verkligen budskapet (the media is the message). Idén att trycka sitt budskap på pengar är så stark och var omöjlig för oss att stå emot.

Totalt hade 4.498 bidrag skickats in till Outdoor-kategorin, varav 512 stycken hamnade på shortlist.

Se hela vinnarlistan här till höger.

Relaterade dokument

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt