Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Guld till Ogilvy

Publicerad: 23 juni 2009, 18:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Ogilvy vann guld i Outdoor för kampanjen ”Fundraising to support the war victims of Georgia” för FN.


Ogilvy var därmed snubblande nära ett Grand Prix, men eftersom uppdragsgivaren är en välgörenhetsorganisation så kan kampanjen inte belönas med det allra finaste priset.

Diskussionen om Grand Prix stod istället mellan sydafrikanska TBWA/Hunt/Lascaris bidrag för dagstidningen The Zimbabwean och BBH:s bidrag ”Oasis dig out your soul”, där bröderna Calle och Pelle Sjönell varit delaktiga.

Vinnare blev till slut TBWA/Hunt/Lascaris.

Jurymedlemmen Rob Belgiovane, från australiensiska Belgiovane Williams Mackay, förklarar valet av Grand Prix-vinnare:

– Det här är nog sista gången som en traditionell utomhusannons vinner Grand Prix i Cannes. För en gångs skull är mediet verkligen budskapet (the media is the message). Idén att trycka sitt budskap på pengar är så stark och var omöjlig för oss att stå emot.

Totalt hade 4.498 bidrag skickats in till Outdoor-kategorin, varav 512 stycken hamnade på shortlist.

Se hela vinnarlistan här till höger.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.