Guld till Ester

2010-06-21 20:00 Madeleine Nilsson  

Ester kammade hem ett guld i kategorin Promo & Activations.

Guldet gick till kampanjen ”Vart tar 100 000 kondomer vägen i sommar?” för Lafa. Kampanjen fick även ett silver.

- Det är helt fantastiskt, alla kapitulerade direkt, säger Rickard Villard, cd på Lowe Brindfors, som satt i juryn.

- Det var ett roligt sätt att använda kondomer och att aktivera folk på. Och sedan var det även ett smart sätt att integrera med sociala medier. Enkla, smarta idéer går hem i de här sammanhangen.

Men att ge bidraget ett Grand Prix var aldrig akuellt. Grand Prix gick istället till amerikanska TBWA/Chiat/Day LA för ”Replay” för Gatorade där 30-åriga killar som spelat amerikansk fotboll i high school fick tränas för att återskapa en match med samma tränare och samma cheerleaders som när det begav sig.

'Matchen var utsåld och Fox gjorde en dokumentär av den, och även Hollywood är intresserade av att göra eventet till en film, berättar Rickard Villard.

- Replay har blivit en del av den amerikanska kulturen, säger Richard Villard.

Farfar tar hem två silver, båda för Nokias ”The World´s Biggest Signpost”.

- Vissa tyckte att den skulle ha guld, medan andra tyckte att interaktion med en stortavla hade man sett förr, säger Richard Villard.

Ville du ge bidraget guld?

- Jag tycker att den hade kunnat kvalificera sig för ett guld och ett silver. Men silver i Cannes är inte dåligt och vi pratade om att guld verkligen ska pressa gränserna.

Ett brons går till Åkestam Holst för Playgrounds sömnkampanj.

Se alla vinnare i dokumentet till höger.

Relaterade dokument

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt