Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Grow och Digitalist går samman

Publicerad: 21 Maj 2018, 13:54
Uppdaterad: 21 Maj 2018, 14:01

Svenska Grow och finska Digitalist Group slås ihop.


Ämnen i artikeln:

Grow

Grow och Digitalist Group går samman och bildar en global organisation. Tillsammans erbjuder de kompetens inom både strategisk varumärkesutveckling, innovation, design och digital transformation.

Den nybildade gruppen planerar att växa med både nordiska och globala kunder. Idag arbetar man med företag som Electrolux, Fortum, Volvo Group, Honda, Kone, Nokia, Pfizer, Spotify, Carlsberg och Billerudkorsnäs.

– Från vårt perspektiv har vi sedan länge sett att många av de digitala projekt som drivs av kunderna med andra konsulter och leverantörer inte är varumärkesdrivna, därför har vi haft en önskan om att öka kompetensen inom servicedesign och digital transformation för att kunna möta det, säger Johan Almquist, vd och managing partner för Grow till Dagens Media och fortsätter:

– Vi ser att mycket av den digitala utvecklingen som sker inom exempelvis banksektorn är generisk. Jag tror att det finns stor nytta med att arbeta med upplägg som är mycket mer varumärkesdrivande och mer differentierad kundupplevelser.

Johan Almquist tar BRA som exempel på hur man tidigare arbetat där han menar att man skiljer sig från liknande aktör som SAS och Norweigan.

Namnet på de sammanslagna företaget är Digitalist Group. Varumärket Grow kommer leva kvar men det är inte bestämt exakt hur man kommer använda sig av varumärket framöver.

– På sikt kommer det innebära att Grows erbjudande etableras även i andra länder utanför Norden, vilket är spännande för oss, säger Johan Almquist.

Johan Almquist blir vd för den svenska verksamheten medan Ville Tolvanen blir vd för gruppen globalt.

Digitalist arbetar utveckling inom digital design och mjukvara. Gruppen sysselsätter 230 medarbetare i San Francisco, Vancouver, London, Stockholm och Helsingfors.

Grow med omkring 50 medarbetare erbjuder global erfarenhet inom varumärkesstrategi, insikt, innovation, konceptutveckling och design av holistiska varumärkesupplevelser.

Efter sommaren flyttar Digitalist in i Grows lokaler i Stockholm och bildar då ett team på 100 personer. Grow förvärvade och fusionerade tidigare i år innovations- och förpackningsdesign företaget NINE.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Grow

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.