Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

GroupM förstärker digitalt

Publicerad: 6 Februari 2017, 13:13
Uppdaterad: 6 Februari 2017, 15:28

Bild 1/3  Kenny Spångberg.

UPPDATERAD. Kenny Spångberg går till GroupM och Mikael Taipale får ny roll.


Ämnen i artikeln:

Group MWidespaceSmartclip

GroupM, där Mediacom, Maxus, Mindshare och Mec ingår, har bestämt sig för att förstärka med digitala resurser, och värvar Kenny Spångberg. Samtidigt får Mikael Taipale en ny roll.

– Det har de sista åren skett en enorm förändring inom GroupM, där köpt media genom datadriven marknadsföring har ökat enormt. Mikael Taipale har med framgång byggt och utvecklat Xaxis som produkt. Mikael kommer att ta nästa steg och ska nu säkerställa att även vår digitala trading är lika konkurrenskraftig och innovativ. Vi är samtidigt mycket glada att kunna berätta att vi för Xaxis, som är en av våra viktigaste produkter i vår digitala portfölj, har lyckats rekrytera Kenny Spångberg som ny Managing Director, säger Simone Skoog i ett pressmeddelande.

Kenny Spångberg har en lång internationell bakgrund i ledande roller på ett antal stora aktörer på marknaden, så som programmatic-ansvarig på Widespace, medgrundare till Smartclip i norden och Europachef för Spongecell.

Vi ser verkligen fram emot att han kommer att bli en i GroupM-teamet. Vi är säkra på att han är rätt person givet hans fantastiska bakgrund, att lyfta Xaxis och se till att den är i linje med våra framtida behov för gruppen och framförallt levererar värde till våra kunder, fortsätter Simone Skoog.

Kenny Spångberg lämnar därmed Albacross, efter endast några månder.

– Startups står inför massa olika typer av utmaningar, men den primära orsaken till att jag valde att lämna var erbjudandet och rollen, den känns lukrativ och rolig. GroupM är ett av de mest spännande företagen man kan jobba med idag, och ger mig möjlighet att fokusera på det som jag är duktig på, säger Kenny Spångberg till Dagens Media.

Kenny Spångberg säger att han dessutom har god insikt i GroupM sedan tidigare, då han har erfarenhet av att ha jobbat med gruppen från ett kundperspektiv.

– Det som intresserar mig framför allt med GroupM är att vi har en intressant vision och strategi på global basis om hur vi kan samla och öppna upp teknologi och produktservice, istället för att stänga inne data för lika typer av medier. Jag kommer ju från adtech-sidan, och har bland annat jobbat på Google och Widespace tidigare, och tror att jag kan bidra med hur man kan nyttja de olika tekniska lösningar som finns. Det som triggar mig är att GroupM vill ta ett stort grepp kring det här.

Vad ska du ta itu med först i din nya roll?

– Till att börja med ska jag lära mig om strukturer och kulturer i företaget. Framför allt handlar min roll om att se till att byråerna inom GroupM har bästa möjliga produkter och service kring det som vi kan leverera, både kreativt och tekniskt.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Group MWidespaceSmartclip

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev