Group M svartlistar 2000 sajter

Det mäktiga nätverket Group M – som bland annat äger WPP:s mediebyråer Maxus, Mediacom, MEC och Mindshare – tar krafttag mot piratkopieringen.

Det är Group M i USA som har infört anti-pirat-policyn i sina nya kontrakt, det skriver brandrepublic.com.

Anti-pirat-policyn ingår i samtliga kontrakt med Group M:s annonsnätverk och publicisister och innehåller en svartlista på sajter som inte är godkända. Redan nu har runt 2 000 sajter hamnat på listan.

Syftet är att försäkra gruppens kunder om att annonser inte hamnar på sajter där piratkopierad film och musik förekommer.

Group M hoppas att initiativet ska blidka kunder som Paramount, Warner Brothers och Universal Music. Kunderna har också ombetts att skicka in en egen lista på svartlistade sajter.

Med på listan finns bland annat sajter som bittorrent.com, zenetworks.co.uk och emule.com.

Anti-pirat-policyn gäller än så länge bara i USA men ett arbete med att ta fram en svartlista över sajter i Storbritannien har redan påverkats. Planer finns också på att ta policyn till andra europeiska länder.

– Vi är seriösa i vår kamp mot piratkopiering och arbetar så kraftfullt vi bara kan för att skydda våra kunders intellektuella egendomar, säger Group M:s internationella vd CEO Rob Norman.

I Sverige står Group M-byråerna för runt 40 procent av medieköpen.

Dante Thomsen

Publicerad 2011-06-09 10.56Uppdaterad 2015-12-06 15.08

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: