Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Grey och Ogilvy slås ihop

Publicerad: 24 November 2010, 09:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Grey och Ogilvy planerar en fusion. Ambitionen är att bli den vassaste breda byrån, enligt Greys vd Sten Andersen.


Ämnen i artikeln:

OgilvyWPPGrey

De båda byråerna ska äga hälften var av den nya aktören, som ska försöka utmana de övriga nätverksbyråerna.

– Vi kompletterar varandra. Ogilvy är starka på crm, vilket vi kanske inte har varit. Det har straffat sig i stora upphandlingar. Vi kan också tillföra digital kunskap till Ogilvy, säger Greys vd Sten Andersen till dagensmedia.se.

Sten Andersen kommer, tillsammans med Håkan Karlsvärd, tf vd för Ogilvy, och Ogilvys cd Björn Ståhl, att leda byrån.

Inget namn är klart, men det ska vara bestämt lagom till att byråerna flyttar ihop efter årsskiftet. Namnet kommer dock att vara helt nytt, för att markera en nystart. Det är inte heller klart hur många som kommer att jobba på den nya byrån.

– Det här är någonting vi planerar att göra, vi måste prata med facket först. Men det är ingen nedskärningsåtgärd, det är en offensiv satsning, säger Björn Ståhl till dagensmedia.se.

Ogilvy Group Sweden har sedan 2003 gjort en ansamlad rörelseförlust på 111 miljoner kronor. Under samma period har WPP-nätverket skjutit till koncernbidrag på 106 miljoner kronor.

Samtidigt har byrån stått utan permanent vd sedan Carola Määttä lämnade företaget i januari.

Grey Stockholm gjorde en vinst på 2 miljoner kronor under 2009, trots ett omsättningstapp.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

OgilvyWPPGrey

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.