Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Grey och Ogilvy går samman den 1 februari

Publicerad: 14 Januari 2011, 15:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Ogilvy och Grey kommer att fusioneras den 1 februari i år. Med största sannolikhet leder det till personalneddragningar.


Ämnen i artikeln:

OgilvyGrey

Det var i november som WPP-byråerna Grey och Ogilvy gick ut med planerna om att de ville fusioneras.

Tanken är att de båda byråerna ska äga hälften var av den nya aktören, som ska försöka utmana de övriga nätverksbyråerna.

– Vi kompletterar varandra. Ogilvy är starka på crm, vilket vi kanske inte har varit. Det har straffat sig i stora upphandlingar. Vi kan också tillföra digital kunskap till Ogilvy, sa Greys vd Sten Andersen till dagensmedia.se då.

Enligt Björn Ståhl, i dag cd på Ogilvy, var det "ingen nedskärningsåtgärd" utan "en offensiv satsning". Men källor uppger nu för dagensmedia.se att byråerna planerar neddragningar.

Sten Andersen, vd på Grey, säger att byrån under hösten och julen avbrutit samarbetet med en handfull frilansare, men han understryker att ingen sagts upp i samband med fusionen.

– Vi har precis frågat alla i personalen om de vill följa med till den nya byrån.

Är din förhoppning att alla som vill kan få stanna?

– Det får vi titta på, men förhoppningen är det.

Vad byrån får för namn eller hur ledningen ska se ut vill han inte heller berätta.

– Det säger vi den 1 februari, säger Sten Andersen.

Ogilvy Group Sweden har sedan 2003 gjort en ansamlad rörelseförlust på 111 miljoner kronor. Under samma period har WPP-nätverket skjutit till koncernbidrag på 106 miljoner kronor.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

OgilvyGrey

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.