Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Grand Prix till Forsman & Bodenfors i effekt

Publicerad: 23 juni 2015, 18:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:56

Forsman & Bodenfors och Volvo Trucks får Cannes Lions finaste pris.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsForsman Bodenfors

Fjolårets stora vinnare "Live Test Series" av Forsman & Bodenfors för Volvo Trucks fortsätter att skörda framgångar i Cannes Lions. Nu belönas kampanjen med ett Grand Prix – det finaste priset – i kategorin Creative Effectiveness.

– Det känns helt fantastiskt. Det är såklart en höjdpunkt i karriären och som planner är man oerhört stolt och glad, men det här är hela byråns förtjänst. Det är en oerhört svår kategori att vinna, det ställs enorma krav på bakgrund och fakta, säger Tobias Nordström, planner på Forsman & Bodenfors som är på plats i Cannes, till Dagens Media.

Juryn belönar kampanjer som fått mätbara effekter och det är, till skillnad från i övriga kategorier, möjligt att tävla med kampanjer som nominerats eller vunnit pris under de senaste tre åren.

– Det är extra skönt att vinna eftersom det är många som har vänt och vridit och diskuterat om det är rätt att kampanjen har fått så många priser. Nu blev det bevisat vilken stark effekt den har haft – på alla parametrar, säger Tobias Nordström.

Hur ska ni fira?

– I kväll har vi en restaurangbokning och sen blir det ner på stranden och skrika och hoppa.

Ingo, som också nominerades i kategorin för sin kampanj "Dill" för Lidl tilldelas ett bronslejon. Totalt delades 17 priser ut i Creative Effectivness. Förra året var Sverige inte ens nominerade och det är första gången som en svensk byrå tar hem Grand Prix i kategorin.

Se samtliga vinnare i dokumentet här uppe till höger.

LÄS OCKSÅ:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev