Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Grand Prix för Humanium

“The Humanium Metal Initiative” av Åkestam Holst och Great Works.

CANNES LIONS 2017. UPPDATERAD. Åkestam Holst och Great Works tar hem ett Grand Prix i Innovation.


Publicerad 2017-06-20 19:00
Uppdaterad 2017-06-21 12:21

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Åkestam Holst och Great Works belönas med ett Grand Prix för “The Humanium Metal Initiative” för organisationen Individuell Människohjälp, IM. Kampanjen bygger på att det finns en mängd olagliga vapen ute världen, och varje minut blir någon skjuten.

Därför har man skapat metallen Humanium – från återanvända vapen – som sedan används i kommersiella verksamheter. Genom att köpa och använda metallen hjälper företag och organisationer i sin tur till att bygga en fond som går till att stötta offer, bygga ut anti-vapenprogram och bygga upp samhällen på nytt.

– Det här känns verkligen jättebra. Vi är superglada, säger Kaj Bouic, planner på Great Works.

Vågade ni hoppas på ett Grand Prix?

– Det är klart vi hoppades på att vinna, men vi trodde absolut inte på Grand Prix. Det kändes bra efter jurypresentationen och efter prisutdelningen igår fick vi höra att juryn tyckte att projektet var perfekt genom varje steg i kedjan. Det var den bästa motiveringen vi kunde få.

Nästa steg i projektet är de första konsumentprodukterna som kommer ut i september, från samarbetspartners som Triwa, Bikeid och Skultuna.

– Det ska bli superspännande. Vi ska också fortsätta dialogen med nya partners och utveckla erbjudandet. Vi har precis öppnat upp för möjligheten till 3d-utskrifter.

Men Humanium är inte den enda svenska vinsten i Innovation. Garbergs belönas med ett guld för Pride-kampanjen ”Los Santos Pride”.

Därmed vinner samtliga svenska bidrag på shortlist ett lejon.

Totalt delas 12 lejon ut i Innovation.

Alla svenska vinnare i Innovation

GRAND PRIX

“The Humanium Metal Initiative”/ IM/ Åkestam Holst (Great Works)

GULD

“Los Santos Pride”/ Stockholm Pride/ Garbergs

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.