Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Granath tappade i byråintäkt

Publicerad: 22 Augusti 2012, 04:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

Granath Euro RSCG ökade sin omsättning ordentligt under 2011, men byråintäkten minskade. Byråns vd, David Granath, säger att byrån haft en bra start 2012.


Ämnen i artikeln:

Granath Euro RSCG

Reklambyrån Granath Euro RSCG ökade sin omsättning ordentligt under 2011. Byrån gick från en nettoomsättning på 35,2 miljoner kronor 2010 till 44 miljoner kronor 2011.

Rörelseresultatet ökad också, från 0,7 miljoner kronor till 0,8 miljoner kronor.

– Själva omsättningen har mest med kundernas omsättning att göra, vår byråintäkt har snarare gått ner, säger byråns vd David Granath till dagensmedia.se.

Hur såg byråintäkten ut?

– Jag har inte siffrorna framför mig, men jag tror att den gick ner. Om man tittar på hur det gick för byrån under året som sådant så hamnar vi ungefär på samma nivå, det skiljde några hundra tusen från 2010 års resultat. Vi tappade en del i lönsamhet, men har haft en tung vår, så vi är glada över det totala resultatet.

I årsredovisningen framkommer dock att byråintäkten minskat marginellt, från 20,4 miljoner kronor till 20,1 miljoner kronor.

Byrån knöt under förra året till sig flera nya kunder och det i förvaltningsberättelsen framkommer att denna utveckling har fortsatt under 2012, då byrån fått in nya kunder som Ticnet och Decubal.

– De nya kunderna gör att det känns rätt stabilt och vi ser positivt på det som komma skall 2013, säger David Granath.

Både medelantalet anställda och personalkostnaderna låg på samma nivå som för 2010. Personalkostnaderna hamnade på 15 miljoner kronor och medelantalet anställda på 17 personer.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Granath Euro RSCG

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.