Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Granath köper in sig i DM-byrå

Publicerad: 29 januari 2013, 07:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:57

Granath Havas Worldwide köper in sig i Amanda Undins byrå Customer Clinic, kan dagensmedia.se berätta.


Ämnen i artikeln:

DirektmarknadsföringGranath Euro RSCG

Customer Clinic, en byrå specialiserad på direkt- och relationsmarknadsföring, grundandes av Amanda Undin för två år sedan.

Nu köper Granath Havas Worldwide in sig i Customer Clinic.

– Vi ser en växande efterfrågan på CRM-relaterade frågor och vill kunna ha ett bredare erbjudande för våra kunder. Vi hoppas också att vi gemensamt ska kunna attrahera nya kunder, säger David Granath, vd för Granath Havas Worldwide

Vad betalar ni?

–Det är något som stannar mellan mig och Amanda.

Nyheten nådde Customer Clinics kunder, bland andra Preem, Marginalen Bank, Läkare utan Gränser och Unionen, under måndagskvällen.

– Sedan jag startade Customer Clinic för två år sedan har det gått riktigt bra, men det tar tid att bygga upp ett företag. Detta är en bra genväg för att kunna växa, säger Amanda Undin.

Hon vill inte avslöja någon prislapp, men uppger att det inte direkt handlar om någon ”it-bubbla-värdering”. Syftet med affären, där Granath Havas Worldwide tar en ägarandel på 30 procent, är att Customer Clinics ska leva kvar som eget bolag och varumärke.

– Vi är specialister på direkt- och relationsmarknadsföring och ska bli den bästa byrån i Sverige. Det har inte ändrats, säger Amanda Undin.

Bolaget, med sex anställda, flyttar in i Granath Havas Worldwides lokaler på Södermalm i Stockholm. Granath Havas Worldwide, som tidigare hette Granath Euro RSCG, omsatte nära 44 miljoner kronor enligt sitt senaste officiella bokslut. Samma siffra för Customer Clinic var 4,7 miljoner kronor.

Amanda Undin hoppas att byrån ska vara dubbelt så stor inom ett år.

– Vi har dubblat både omsättning och storlek varje år. Och det ska vi fortsätta med. Vi får i dag förfrågningar från kunder som är större än vad vi kan ta oss an. Tillsammans med Granath blir det lättare att driva på, investera och växa, säger hon.

Har du fört samtal med andra byråer om samgående?

– Jag har fått förfrågningar lite då och då. Det finns inte så många små uppstartsbolag inom nischen som har så mycket erfarenhet som vi. Vi är en tacksam munsbit att svälja om man vill stärka upp sitt erbjudande.

Hur väl känner du och David Granath varandra?

– Vi är ju Göteborgare båda två och delar någon slags grundinställning till livet i Stockholm och till hur man driver företag och blir framgångsrik.

Amanda Undin är en av direktmarknadsföringsbranschens mer välkända proflier. Hon grundande den under 00-talet framgångsrika byrån Trackster. Innan Amanda Undin startade Customer Clinic rekryterades hon till vd-stolen för Kaplan RM, där hon ersatte grundaren Marianne Kaplan. Det jobbet blev dock kortvarigt och slutade med en att Amanda Undin stämde sin före detta arbetsgivare i Stockholms tingsrätt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.