Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Göteborgs stad i jätteupphandling värd 200 miljoner kronor

Publicerad: 17 Februari 2015, 11:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:13

Göteborgs stad upphandlar för första gången ramavtal för kommunikationstjänster inom pr, reklam och content marketing.


Upphandlingen, som genomförs av dotterbolaget Göteborgs Stads Upphandlings AB, är uppdelad i tre upphandlingar gällande: pr- och kommunikationstjänster, reklam- och marknadskommunikationstjänster och redaktionella kommunikationstjänster.

Det är första gången Göteborgs stad genomför gemensamma ramavtalsupphandlingar inom kommunikationstjänster. Bakgrunden till det är att kommunstyrelsen i mars förra året antog en gemensam kommunkationsstrategi för hela Göteborgs stad som även ska gälla förvaltningar och kommunala bolag.

Kommunen måste bli bättre på att visa vad de gör och varför, menar de själva.

– Vi har en viktig uppgift att kommunicera med boende, besökare och näringsliv och visa vad staden gör. Det är vårt ansvar att använda skattemedel effektivt, säger Maria Norberg, kommunikationsstrateg på stadsledningskontoret.

– Genom att samordna kommunikationen och ta fram en gemensam kommunikationsstrategi och ett gemensamt ramavtal kan vi jobba mer kostnadseffektivt och hitta synergieffekter.

Varje upphandling är uppdelad i två avtalsområden och de som lämnar anbud kan göra det på ett eller båda områdena.

När det kommer till reklam- och marknadsföringstjänster handlar det om de två avtalsområdena "produktionsbyrå" och "full-service".

Avtalsområdena för pr- och kommunikationstjänster är "strategisk pr och kommunikation" samt "medieträning". Det innefattar bland annat rådgivning kring kommunikation i icke-köpta kanaler.

De redaktionella tjänsterna innefattar "full-service" inom content marketing och "skribenttjänster".

– Vi har för avsikt att teckna avtal med flera byråer i varje kategori. Med tanke på hur stora vi är och hur många olika verksamheter vi har måste vi ha bredd på leverantörerna så att de kan tillgodose våra behov, säger Linda Thilander, upphandlingsansvarig.

Avtalet löper på fyra år med chans till förlängning och uppskattas vara värt totalt 200 miljoner kronor, uppdelat som följer:

Redaktionella kommunikationstjänster: 55 miljoner kronor.

Pr- och kommunikationstjänster: 30 miljoner kronor.

Reklam- och marknadsföringstjänster: 115 miljoner kronor.

– De byråer som vi har avtal med i dag har kvar sina avtal men när de successivt löper ut gäller det nya ramavtalet. Vi hoppas att vi ska få in bra leverantörer och att det är många som är intresserade.

Den 24 februari bjuder Göteborgs stad in till en informationsträff om upphandlingarna. Den sista dagen att ansöka om att få lämna anbud är den 25 mars. Den 18 maj blir de klart vilka som sedan får lämna anbud. I november väntas upphandlingen vara klar, men först från första december i år ska de nya ramavtalen börja gälla.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.