Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Goss lägger ner

Publicerad: 24 november 2011, 12:57
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Goss Reklambyrå, som grundades 1996, lägger ner. Anledningen är dålig lönsamhet.


– Efter 16 år måste vi konstatera att framtiden ser för mörk ut för att fortsätta driva byrån, säger Goss vd Stig Lundstedt till dagensmedia.se.

Han förklarar beslutet med att byrån drabbats av förändringar på kundsidan till följd av konjunkturen.

– Vi står inte på ruinens brant, men det gäller ju att blicka framåt. Jag vet vilka kostnader vi har och vilka intäkter vi förväntas få och kans konstatera att det inte går ihop. Då kan man antingen stoppa huvudet i sandet eller så vidtar man åtgärder.

Enligt Stig Lundstedt beror det inte på några specifika kundförluster.

– Det är inte så enkelt så att det går att förklara med stora kundavhopp. Vi har haft en lång period av vinglig konjunktur. I våras var allt rosenrött, men nu är det nattsvart.  Det gör folk rädda och det är ingen bra drivkraft.

13 personer förlorar sina jobb.

– Byrån upphör i samband med att vi berättar att vi lägger ner, men vi har åtaganden mot personal, hyresvärd, leverantörer och avtal som vi kommer att fullfölja.

Vad ska du göra nu?

– Jag vet inte. Först blir det en hektisk period med nedläggningen, sedan kommer en tid av reflektion av tiden som varit. Efter det finns det tid att tänka på vad jag ska göra sen.

Under de senaste året har två av Goss mest profilerade medarbetare, Ulrika Good och Fredrik Toreskog, lämnat byrån. Enligt Stig Lundstedt har det inte påverkat verksamheten, och har inte bidragit till beslutet att lägga ner.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.