Goss lägger ner

2011-11-24 13:57  

Goss Reklambyrå, som grundades 1996, lägger ner. Anledningen är dålig lönsamhet.

– Efter 16 år måste vi konstatera att framtiden ser för mörk ut för att fortsätta driva byrån, säger Goss vd Stig Lundstedt till dagensmedia.se.

Han förklarar beslutet med att byrån drabbats av förändringar på kundsidan till följd av konjunkturen.

– Vi står inte på ruinens brant, men det gäller ju att blicka framåt. Jag vet vilka kostnader vi har och vilka intäkter vi förväntas få och kans konstatera att det inte går ihop. Då kan man antingen stoppa huvudet i sandet eller så vidtar man åtgärder.

Enligt Stig Lundstedt beror det inte på några specifika kundförluster.

– Det är inte så enkelt så att det går att förklara med stora kundavhopp. Vi har haft en lång period av vinglig konjunktur. I våras var allt rosenrött, men nu är det nattsvart.  Det gör folk rädda och det är ingen bra drivkraft.

13 personer förlorar sina jobb.

– Byrån upphör i samband med att vi berättar att vi lägger ner, men vi har åtaganden mot personal, hyresvärd, leverantörer och avtal som vi kommer att fullfölja.

Vad ska du göra nu?

– Jag vet inte. Först blir det en hektisk period med nedläggningen, sedan kommer en tid av reflektion av tiden som varit. Efter det finns det tid att tänka på vad jag ska göra sen.

Under de senaste året har två av Goss mest profilerade medarbetare, Ulrika Good och Fredrik Toreskog, lämnat byrån. Enligt Stig Lundstedt har det inte påverkat verksamheten, och har inte bidragit till beslutet att lägga ner.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt