Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Göran Åkestam: "Nordisk reklam är så pass bra"

Publicerad: 21 januari 2014, 07:21
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:51

Åkestam Holst med dotterbolagen Knock, Promenad och Bold går upp The North Alliance. Göran Åkestam förklarar varför.


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Tillsammans med Great Works, danska &Co och norska Making Waves bildar Åkestam Holst och dotterbolagen nätverket The North Alliance. Men det är bara början.

– Det finns en ambition att det ska komma till fler byråer efter hand, säger Göran Åkestam till Dagens Media.

Åkestam Holst och dotterbyråerna har totalt 22 partners. De blir nu alla delägare i The North Alliance istället.

Göran Åkestam berättar att man under flera år funderat på hur byrån ska ta nästa steg efter 15 år på den svenska marknaden.

– Det bror på en kombination av byråupphandlingar där vi inte har kunnat vara med eftersom vi inte haft ett nordiskt nätverk, och på att jag tycker att svensk och nordisk reklam är så pass bra internationellt att det är synd att vi inte kan bygga något härifrån istället.

Det var när Göran Åkestam och byråns övriga partners såg sig om efter ett lösare sammansatt nätverk som man träffade Thomas Høgebøl, som blir vd i The North Alliance, och Helge Onsums. De hade samma idé.

– De var också duktiga entreprenörer och hade tänkt lite mer industriellt också och såg att vi behövde en finansiell partner, som alltså är Capman.

Affären innebär att Åkestam Holst redan från start får ett bredare erbjudande, både geografiskt och i form av ny kompetens.

– Vi kommer att kunna utvecklas inom alla våra kompetenser genom kunskapsutbyte med andra duktiga personer.

Åkestam Holst gjorde förra året ett av sina bästa år någonsin rent ekonomiskt.

– Man kan ju fråga sig varför man vill förändra det. Men sådant här är lättare att göra när man har en bra situation och inte gör det för att man måste eller är pressad. Dessutom förändras vår bransch så pass snabbat att man måste fundera över hur man tror att en byrå ska vara de närmaste 10-15 åren. Teknologisidan som Making Waves står för tror jag kommer att vara väldigt viktigt att ha på nära avstånd.

Åkestam Holst har genom åren varit flitigt uppvaktad av de multinationella nätverken.

– Vi har byggt en stark kultur i huset och nu är vi med och startar något helt nytt istället för att gå upp i någon av multisarna. Det är upp till oss att se till att vår kultur präglar nätverket. Eftersom det här har fått ta rätt långt tid och är ett nätverk som inte bara bygger på affärsinsikt utan också värdegemenskap så är jag inte alls orolig.

LÄS OCKSÅ:

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev