Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Globala byråer ska stärka SCA:s varumärke

Publicerad: 2 Augusti 2013, 06:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:39

Hygienföretaget SCA har valt tre globala byråer som ska ansvara för reklamtjänster och medieköp. Syftet är att kapa kostnader och stärka varumärket.


Ämnen i artikeln:

SCAZenith MediaPublicis

I slutet av förra året berättade Dagens Media att pappers-och hygienföretaget SCA gått ut i pitch för att hitta en global reklambyrå. I dag kom beskedet att man inte valt en utan två globala reklambyråer samt en mediebyrå.

Tidigare har SCA jobbat med ett trettiotal byråer runt om i världen, vilket visat sig vara både tidsödande, kostsamt samt inkonsekvent.

Från den första september blir Zenithoptimedia ny global mediebyrå medan BBDO och Publicis kommer att dela reklambyråuppdraget.

– Förändringen innebär att det blir mer konsekvens kring marknadsföringen, säger Boo Ehlin, presschef på SCA till Dagens Media.

SCA har en årlig mediabudget på mellan 3 och 4 miljarder kronor med tonvikt på Europa där Frankrike, Tyskland och Storbritannien är de största marknaderna. Samtidigt vill man växa i USA och Kina.

– Att få ut SCA som varumärke, i stället för enskilda produktmärken är ett jättejobb. Genom samordningen blir det lättare att komma bort från olika olika budskap på olika marknader, säger Boo Ehlin.

SCA tillverkar bland annat produkter som Bodyform, Libresse och Tena och har en kundbas som utgörs av cirka 80 procent kvinnor.

Som ett led i sin varumärkespositionering deltar SCA i havskappseglingen Volvo Ocean Race 2014-2015 med en kvinnlig besättning.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

SCAZenith MediaPublicis

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev