Generationsväxling på OMD

När Carl Wåreus nu går till DDB blir han också den sista medgrundaren som lämnar mediebyrån OMD.

– Det stämmer, men Ola är ju kvar i huset, säger vd:n Martin Hugosson.

År 2003 beslutade Omnicom att den då anonyma mediebyrån OMD skulle göra ett ordentligt intåg på den svenska marknaden. 

En senior kvartett skulle göra jobbet: Petter Nylander (senast från TV3), Ola Bergström (Ogilvy), Daniel Eriksson (Mediacom) och Carl Wåreus (McDonalds) kallades in, och blev alla delägare i OMD.

I dag har mediebyrån 70 anställda och omsätter över en miljard kronor. Men i och med att Carl Wåreus slutar har samtliga medgrundare nu försvunnit.

Petter Nylander var den första att lämna skeppet, när han år 2005 istället gick till Unibet. Och i våras kunde Dagens Media avslöja att Daniel Eriksson lämnar koncernen och Ola Bergström tog klivet upp till ägarbolaget Omincom Media Group.

Martin Hugosson, som tillträdde som vd i början av 2011, verkar dock inte orolig. Han berättar att OMD rekryterat en rad nya medarbetare den senaste tiden – och en av dem är Helene Landberg, som tagit över Carl Wåreus roll som Client service director.

– Att anställa duktigt folk har varit en av mina främsta uppgifter, säger Martin Hugosson.

Martin Schori

Publicerad 2011-08-23 11.28Uppdaterad 2015-12-06 15.01

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: