Gå direkt till textinnehållet

Garbergs startar nattklubb för kreativitet under Almedalen

Garbergs anordnar kreativ klubb tillsammans med Gather. Foto: M.Najeb Albakar

G-klubben ska under Almedalen ta fram lösningar för att öka entreprenörskapet i Stockholms ytterområden.

Reklambyrån Garbergs och innovationsfestivalen Gather går samman under Almedalen och anordnar G-klubben.

Syftet med klubben är att skapa en mötesplats för kreativitet och samhällsfrågor i en nattklubbsmiljö. Idén bygger på de båda aktörernas tro på kreativitet som den drivande kraften för samhällsutveckling.

Under klubbkvällen mellan den 3 och 4 juli kommer även den sociala designbyrån Tankeapoteket hålla en innovationsworkshop under temat "Hur ökar vi entreprenörskapet i Stockholms ytterområden?". Temat har arbetats fram av Invest Stockholm.

Bland bar, dansgolv och DJ-bås kommer stationer placeras ut, så kallade "Night labs", där besökarna uppmuntras till att komma med sina perspektiv och infallsvinklar på temat. Under kvällen kommer även experter och opinionsbildare delta i en specialutformad workshop.

Målet med kvällen är att utveckla ett antal prototyper som ska testas tillsammans med målgruppen under Gathers festival i september.

– Entreprenörskap är ett viktigt verktyg för integration. Vi är stolta över att få bidra till ett sånt viktigt ämne. Vi ser G-klubben som ett unikt tillfälle att med hjälp av kreativitet hitta lösningar som inte andvänts tidigare. Tillsammans kan vi använda våra erfarenheter och vår idékraft till att skapa en bättre stad, säger Joakim Landin vd på Garbergs, i ett pressmeddelande.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-06-26 06.33Uppdaterad 2018-06-26 06.58

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: