Garbergs Sedir Ajeenah: "Kittlande att blicka åt det hållet"

2017-08-28 12:34 Simon Nilsson  
Sedir Ajeenah, partner i Garbergs.

Under nästa vecka avgörs Baltic Best, en av Baltikums mest prestigefyllda reklamtävlingar. I juryn återfinns Garbergs Sedir Ajeenah.  

När årets Baltic Best avgörs i Tallin under nästa vecka blir det fjärde gången priset delas ut till den mest kreativa kommunikationen i regionen.

Den internationella juryn, med bland annat finländskt, danskt och estninskt deltagande, får i år sällskap av svenske Sedir Ajeenah, till vardags copywriter och partner på Garbergs.

– Jag fick en förfrågan om jag kunde tänka mig att ställa upp och tyckte det lät kul och spännande, säger han till Dagens Media.

Sedir Ajeenah har tidigare i år suttit med i juryn för Cannes Lions. Han tycker att det är intressant att se hur kommunikation hela tiden tar stora kliv framåt även i den baltiska regionen, berättar han. Under 2016 gick medieköpen online förbi print för första gången i regionens historia.

– Det är kittlande att blicka åt det hållet för att det är så lätt att bara titta på de stora drakarna, typ USA, Frankrike, Brasilien, Tyskland och England. Baltisk reklam är inte det första man kikar på. Men kommunikation är på frammarsch i den baltiska regionen, både affärsmässigt och kreativt.

Samtliga vinnare vid nästa veckas Baltic Best går automatiskt vidare till den internationella tävlingen Epica Awards.

Juryn i Baltic Best

Eka Ruola, Hasan & partners Group (Finland)

Clare McNally, Konstellation & Republica (Danmark)

Indrek Viiderfeld, Tabasco (Estland)

Kristaps Silins, McCann Riga (Lettland)

Pavel Fuksa, Creative Director (Tjeckien)

Marjan Novak, chefredaktör (Slovenien)

Tomas Markauskas, New! Creative Agency (Litauen)

Sedir Ajeenah, Garbergs (Sverige)

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt