Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Garbergs Sedir Ajeenah: "Kittlande att blicka åt det hållet"

Publicerad: 28 Augusti 2017, 10:34
Uppdaterad: 28 Augusti 2017, 11:02

Sedir Ajeenah, partner i Garbergs.

Under nästa vecka avgörs Baltic Best, en av Baltikums mest prestigefyllda reklamtävlingar. I juryn återfinns Garbergs Sedir Ajeenah.


Ämnen i artikeln:

Garbergs

När årets Baltic Best avgörs i Tallin under nästa vecka blir det fjärde gången priset delas ut till den mest kreativa kommunikationen i regionen.

Den internationella juryn, med bland annat finländskt, danskt och estninskt deltagande, får i år sällskap av svenske Sedir Ajeenah, till vardags copywriter och partner på Garbergs.

– Jag fick en förfrågan om jag kunde tänka mig att ställa upp och tyckte det lät kul och spännande, säger han till Dagens Media.

Sedir Ajeenah har tidigare i år suttit med i juryn för Cannes Lions. Han tycker att det är intressant att se hur kommunikation hela tiden tar stora kliv framåt även i den baltiska regionen, berättar han. Under 2016 gick medieköpen online förbi print för första gången i regionens historia.

– Det är kittlande att blicka åt det hållet för att det är så lätt att bara titta på de stora drakarna, typ USA, Frankrike, Brasilien, Tyskland och England. Baltisk reklam är inte det första man kikar på. Men kommunikation är på frammarsch i den baltiska regionen, både affärsmässigt och kreativt.

Samtliga vinnare vid nästa veckas Baltic Best går automatiskt vidare till den internationella tävlingen Epica Awards.

Juryn i Baltic Best

Eka Ruola, Hasan & partners Group (Finland)

Clare McNally, Konstellation & Republica (Danmark)

Indrek Viiderfeld, Tabasco (Estland)

Kristaps Silins, McCann Riga (Lettland)

Pavel Fuksa, Creative Director (Tjeckien)

Marjan Novak, chefredaktör (Slovenien)

Tomas Markauskas, New! Creative Agency (Litauen)

Sedir Ajeenah, Garbergs (Sverige)

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Garbergs

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev