Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Garbergs och Ipren går skilda vägar

Publicerad: 17 April 2013, 12:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

Dagens Media kan avslöja att Garbergs och storkunden Ipren går skilda vägar. Därmed skrotas ett av Reklam-Sveriges mest hyllade samarbeten genom tiderna.


Reklambyrån Garbergs står bakom en av de mest klassiska figurerna i svensk reklamhistoria, "Iprenmannen" som klev in i Iprens kommunikation 1999.

Nu tappar Garbergs det långvariga uppdraget, i samband med att Ipren inleder en reklambyråpitch.

Joakim Landin, vd på Garbergs, bekräftar uppgifterna.

"Ipren och Garbergs är en evig kärlekshistoria och en av de saker vi är allra mest stolta över att vi fått vara med och göra", skriver han till Dagens Media, och fortsätter:

"Under de 17 år vi arbetat med varumärket har vi, och länge också Iprenmannen, överlevt flera uppköp och fusioner. Från när Pharmacia blev Pharmacia Upjohn till Pfeizer, McNeil och sedan ett tag ägs Ipren av Johnson & Johnson.

I samband med det sitter numera också stora delar av beställarorganisationen i London. Tillsammans gör det att vi väljer att inte delta i den byråupphandling som Johnson & Johnson nu har initierat.

Självklart är det med lite sorg i hjärtat vi väljer att säga adjö och lycka till åt något vi levt och arbetat med så länge."

Sebastian Parkkila

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.