Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Garbergs "Nattjouren" prisad i Tomorrow Awards

Publicerad: 8 April 2014, 07:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:42

UPPDATERAD. Garbergs blev enda svenska vinnaren i Tomorrow Awards för sin kampanj "Nattjouren" för Stockholms Stadsmission.


Ämnen i artikeln:

Garbergs

Tomorrow Awards, som prisar innovativ kommunikation, avgjordes i natt, svensk tid, i Miami i USA. Garbergs kunde som enda svenska byrå gå hem med ett pris.

Julkampanjen "Nattjouren" gick ut på att man via en sajt kunde följa Stockholms Stadsmissions arbete för hemlösa på Stockholms gator. Nattjouren twittrade också om sina insatser och möten med människor.

Delar av tweetsen användes sedan i en gerillakampanj. Resultatet av kampanjen blev 1,3 miljoner insamlade kronor till Stockholms Stadsmission.

– Det känns toppen. Det är ju en rolig tävling i och med att den är utan kategorier och bara lyfter fram sådant som har framtidstänk i kampanjerna. Så allt möjligt kan vinna, design, teknologi. Det känns roligt att Sverige är framåt i tävlingen, säger Petter Ödeen, creative director på Garbergs, till Dagens Media.

Varför tror du att Nattjouren vann?

– Jag tror att det var kombinationen sociala medier och att reklamen gjordes så snabbt, att det var dagsaktuella händelser. Sen det hur man knutit ihop allting, med affischer och digitala medier. Den kombinationen hade de inte sett förut.

Hur har ni firat?

– Vi var ute med de andra som är här från Sverige, Forsman & Bodenfors och Åkestam, och åt på kubansk restaurang. Sen blev vi värdigt trötta, det är ju en rejäl tidsomställning. Vi åker hem i dag, men annars är det ju att fira att bara vara här.

Totalt var 14 kampanjer från Sverige nominerade i Tomorrow Awards. Fem vinnare utsågs under tävlingen som inte har några kategorier. Bakom Tomorrow Awards står Art Directs Club. Förra året delades priserna ut i Sverige. Då fick två svenska bidrag "Natalia Project" och "Swebus train switch" ta emot pris.

De fyra andra vinnarna i årets Tomorrow Awards är Google Creative Lab för ”Arcade fire/Google”, Hakuhodo Kettle Inc för Yahoo Japan ”Hand on search”, VML för Folly Theater ”Folly Theater Plugged-In Live Theater Performance” och Lemz för Terre des hommes ”Sweetie,

 

Övriga svenska nomineringar:

4 mm – M&C Saatchi Stockholm

 

#obamainsweden – Garbergs

 

Gilette Venus "Tag the weather" – Saatchi & Saatchi Stockholm

 

Get a Raise – Volontaire

 

The Drop – Garbergs

 

The Local's Guide – Åkestam Holst

 

The Gay Bureau – Åkestam Holst

 

Pause Speaker Cards – Åkestam Holst

 

Stockholm House Equalizer – Åkestam Holst

 

Absolut Drinks in Motion – Great Works

 

Relaxed – Auto reply for social media – Rodolfo

 

LG G" Smartbanners – M&C Saatchi Stockholm

 

Home Invasion – Saatchi & Saatchi Stockholm

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Garbergs

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.