Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Garbergs förlorar Tallink Silja

Tallink Silja har valt Lovely till sin nya reklambyrå, kan dagensmedia.se berätta.


Publicerad 2012-10-18 13:50
Uppdaterad 2015-12-06 14:07

Ämnen i artikeln:

Tallink Silja

Dela artikeln:

Det var i våras som Tallink Silja valde att anlita reklambyrån Garbergs som sin huvudbyrå.

Nu förlorar dock Garbergs kunden, som istället vänder sig till den Amsterdam-baserade byrån Lovely, som ägs av Avinash Sampath och Magnus Olsson.

– Det fanns ett intresse och ett behov av en internationell byrå med lokal kännedom, vilket Lovely har med medarbetare från Sverige och Finland. Beslutet har tagits på koncernnivå, det är allt jag kan säga, säger Janis Pavuls, kommunikationschef på Tallink Silja, till dagensmedia.se.

Magnus Olsson berättar att pitchen drog igång under sommaren.

– Pitchen gick ut på strategi och kreativitet och det var vi och fyra andra byråer. Vi vann uppdraget och nu är vi i full gång, kan jag säga, säger han till dagensmedia.se, och fortsätter:

– Den här kunden passar oss utmärkt. De fattar väldigt snabba beslut och skiljer sig åt från andra kunder där man inte får träffa de som fattar besluten. Vi vill inte jobba så mer, utan bara med människor vi tycker om. Annars måste man axla upp med projektlederi och trams runt omkring och de vi jobbar med vill inte jobba med sådant.

Enligt Magnus Olsson gällde pitchen marknaderna Sverige, Finland, Estland och Lettland och byrån är redan igång med Tallink Siljas kommande kampanj.

– Jag kommer precis från ett Skypemöte med en regissör. Vi kände redan innan att vi låg bra till så när det var dags att pitcha reklamen kollade vi upp regissörer, filmbolag och sådant. Så vi kommer nog att hinna färdigt i tid, säger Magnus Olsson.

Vad innebär uppdraget för byrån, kommer ni att nyanställa?

–Just nu får vi hjälp av olika personer i Stockholm och Finland. Vi tittar också på hjälp från Amsterdam och från andra håll i världen, det måste ju blir riktigt, riktigt bra. Så ja, vi kommer att omge oss med ny talang.

Varför tror du att Tallink Silja valde er?

– Vi jobbar lite annorlunda och jag tror att kunderna ser det. Vi är nog ganska kostnadseffektiva om man jämför med andra byråer i Skandinavien.

Tallink Silja investerade 157 miljoner kronor brutto i svenska medier förra året enligt Sifo Reklammätningar.

Dagensmedia.se har sökt Tallink Siljas marknadschef Irene Kiisk.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.