Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Garbergs fick designa Teslautmanaren

Publicerad: 7 Mars 2017, 11:34
Uppdaterad: 8 Mars 2017, 09:23

UPPDATERAD. Designbyrån Garbergs project fick uppdraget att skapa nystartade Northvolts visuella identitet. "Vi tycker att det är ett fantastiskt spännande uppdrag", säger Åsa Berg, vd och designstrateg på Garbergs project.


Ämnen i artikeln:

Garbergs

Garbergs project fick uppdraget att ge identitet åt den förre Teslachefen Peter Carlssons nya miljardprojekt: En jättelik svensk ”gigafabrik” för billiga batterier till elbilar.

– Det är en av de största svenska industrisatsningarna på lång tid, säger Åsa Berg, vd och designstrateg på Garbergs project.

Peter Carlsson, som fram till 2015 var logistikchef på Tesla, presenterade på tisdagen planerna på att bygga Europas största batterifabrik i Sverige.

"Fullt utbyggd kommer den vara en halv miljon kvadratmeter stor, give or take. Det är femtio hektar – gamla stan i Stockholm är 34 hektar", säger Peter Carlsson i ett pressmeddelande.

Under namnet Northvolt ska man ta fram nästa generation litiumjonbatterier till halva kostnaden och bli en aktör på marknaden för batterier till elbilar.

Åsa Berg är glad att ha landat affären.

– Vi tycker att det är ett fantastiskt spännande uppdrag med tanke på att det är en av de största svenska industrisatsningarna på långt tid, med den här stora gigafabriken. Att få vara med från början och göra hela identiteten är naturligtvis jättespännande.

Batteriets design kan beskrivas som sval och stilren. Tanken är att batterierna ska vara vita med silvertryck. Formgivarna har även använt en grön och blå färgskala för att signalera miljömässiga fördelar med att jobba med batterier jämfört med fossila bränslen. Namnen på batterierna får också en svensk touch: Lingonberry och cloudberry.

– Jag skulle säga att det är en nordeuropeisk feeling, säger Åsa Berg.

Byrån fick uppdraget av affärsängeln och Itrim-grundaren Martin Anderlind, som nu har titeln som affärsutveckling- och kommunikationschef på Northvolt. Han tog kontakt för bara några veckor sedan och sedan har det gått fort för designbyråns arbetsgrupp på sex personer.

– Det har varit ganska snabba ryck. Vi har haft ett par veckor på oss och vi har jobbat snabbt, säger Åsa Berg.

Hur omfattande blir det här uppdraget för er i förlängningen?

– Vårt stora jobb är gjort i och med att vi har skapat identiteten med logotypen, satt typografi och färgschema, bildmanér och hela den visuella stilen för varumärket. Den större delen är gjord. Sedan hoppas vi givetvis att de i förlängningen ska fortsätta arbeta med oss, men de startar som sagt i dag så det vet inte vi.

Den planerade fabriken ska bli lika enorm som Teslas ”gigafactory” och ska med början år 2023 producera batterier med en kapacitet på 35 gigawattimmar per år. Totalt ska 40 miljarder kronor pumpas in i projektet i fyra steg. Bygget ska påbörjas i slutet av 2018 och på sikt räknar Northvolt med att ha upp till 3000 anställda i Sverige. Men det är ännu oklart var fabriken ska placeras. Det beslutet ska fattas i mitten av 2017.

Åsa Berg vill framhålla att satsningen inte bara innebär en ny fabrik, utan att det även är ett miljöprojekt.

– I Sverige finns det miljövänlig el i form av vattenkraft, vindkraft och solenergi. Men solen skiner inte hela tiden och det blåser inte alltid, vilket gör att den miljövänliga svenska energin kan lagras i batterier. Då är det ett bättre alternativ att göra dem i Sverige än i ett land som inte har miljövänlig energi, säger Åsa Berg.

Nytt inför lanseringen på tisdagskvällen var också att svenska B-Reel går in som strategisk och kreativ partner med Northvolt.

– När en ny kund knackar på dörren och berättar hur de tänker göra världen bättre på riktigt blir jag och teamet lika tacksamma som inspirerade, säger Johan Dahlqvist, executive creative director på B-Reel Creative i Stockholm, i ett pressmeddelande.

Mathias Asplund


Ämnen i artikeln:

Garbergs

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev