Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Byråer

"Gammelbyråer föredrar gammelmedia"

Beata Wickbom är grundaren av Sime och har varit marknadschef för Spray. Nu tar hon klivet över till digtalbyrån Britny, där hon blir creative director. I en intervju med dagensmedia.se ger hon sin syn på hur framtidens byrå bör arbeta.


Publicerad 2012-05-23 09:15

Ämnen i artikeln:

Sime

Dela artikeln:

I mitten av 90-talet var Beata Wickbom med och byggde upp Spray. Sedan dess har hon bland annat arbetat som senior webbstrateg på reklambyrån Pool och som föreläsare. Hon är dessutom grundare av digitalkonferensen Sime.

Nyligen rekryterades hon av digitalbyrån Britny där hon får titeln creative director. En tjänst som enligt henne själv passar som handen i handsken.

– I dag är vi mitt i en utveckling med nya typer av affärer och tekniker. Därför vill jag gärna vara på en byrå som har förstått alla de här möjligheterna, säger Beata Wickbom till dagensmedia.se.

Hon menar att utvecklingen kräver en ny typ av byrå som varken gör skillnad på kommunikation och tjänsteutveckling eller design och teknisk kreativitet.

– Vi måste vara en byrå som kan vara en kreativ partner både när det gäller den digitala tjänsteutvecklingen och kommunikationsinsatser.

Hon säger också att hennes roll skiljer sig från hur andra creative directors jobbar.

– Att vara creative director på en vanlig byrå handlar mycket om att vara ett stöd för art directors och copywriters. Min roll på Britny kommer snarare vara att hitta kreativitet hos våra webbutvecklare, våra interaktionsdesigners och dessutom att hitta en kreativ lösning i affärsmodellen.

Som exempel tar hon Britnys uppmärksammade kampanj "Världens bästa CV", som byrån tog fram för chefsorganisationen Ledarna. Britny utvecklar just nu en separat tjänst som bygger på "Världens bästa CV" – som dessutom ska lanseras med en egen kampanj.

– Mina bästa vapendragare är datastrategen och interaktionsdesignern. Den som kan hitta kreativitet i kundens dataströmmar. Det handlar om vilken typ av information som man kan bygga tjänster på.

Hon menar att Britny skiljer sig från andra byråer.

– Vanliga reklambyråer är inte bemannade på det här sättet. De förstår säkert, men för att verkligen lyckas krävs det mycket mer nördighet.

Förhoppningen är att lära kunden att ställa nya krav på sin byrå. Beata Wickbom framhåller också vikten av att lära sig målgruppens beteende.

– Användarbeteende går hand i hand med teknologi. För att göra en lyckad kampanj eller tjänst måste vi förstå hur de nya tekniska möjligheterna används.

Samtidigt blir det allt viktigare med integrerade kampanjer. Räcker det att bara vara en digitalbyrå i dag?

– Det är en jättebra fråga och för oss måste jag säga att det räcker som det är.

Beata Wickbom säger att det finns en hierarki mellan byråer.

– Om jag får vara riktigt ful kulle jag vilja säga att gammelbyråer föredrar gammelmedia, säger hon och fortsätter:

– De ser på mobilen och webben som kanaler medan jag snarare ser på den utifrån en beteendeaspekt. Integration betyder inte bara många plattformar utan också hur ett nytt beteende kan initieras från olika plattformar. Man kan inte bara ta ut en kampanj i print man måste förstå vilken typ av kreativa möjligheter som väcks.

Hon poängterar att hon inte tycker att det digitala är finare än någon annan kanal.

– Men webbyråer har alltid varit en andra klassens byrå. Min mission är att bevisa att det inte är så.

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.