Fyra svenskar i juryn för The One Show

UPPDATERAD. Josefine Richards och Magnus Jakobsson dömer i Direct Marketing respektive Radio.

Den prestigefulla reklamtävlingen The One Show avgörs i New York varje år.

I nästa års omgång av tävlingen är det fyra kreatörer som sitter med och bedömer bidragen.

Lotta Mårlind, cd och partner på Garbergs Stockholm, sitter i juryn för Cross-platform. Sandra Planeta som är grundare och cd på Planeta Design dömer i kategorin Design. Ingos cd Josefine Richards sitter i juryn för Direct Marketing och Åkestam Holsts ECD Magnus Jakobsson dömer i Radio.

När The One Show gick av stapeln i våras plockade svenska byråer totalt hem 12 pennor. Det gjorde att Sverige placerade sig på en niondeplats bland de mest belönade länderna. Byrån Ingo stod för hela sex av pennorna.

 

Sandra Planeta: "Vi står oss väldigt bra internationell".

Sandra Planeta utsågs till juryordförande i Cannes Lions designkategori 2017. Nu kommer hon att vara en av jurymedlemmarna som dömer i kategorin Design.

– Jag har en internationell bakgrund där jag tidigare jobbat med stora internationella varumärken. Genom att bo på olika kontinenter i länder som Hong Kong, New York och London har jag skaffat mig ett globalt perspektiv, säger hon till Dagens Media.

Hon driver för närvarande hennes egna independent byrån Planeta Design. Hennes tidigare erfarenheter tar hon nu med sig när hon går in i juryrollen i reklamtävlingen "The One Show". Sandra Planeta har redan hunnit titta igenom ett 40-tal bidrag.

– Generellt brukar man få se runt en tredjedel av alla bidrag innan tävlingen. Jag kommer vara specialist när det kommer till varumärkesplattformar och bygga upp en grundpelare för vad varumärken klarar av - framför allt inom kontintenprodukter och life style.

Sandra Planeta anser att tävlingar är viktiga och får designers och design att synas, då de får en allt större roll i branschen.

– Det är bra för svenska byråer att vara med och påverka internationellt. Vi står oss väldigt bra. Det skapar en efterfrågan av svensk kommunikation och design internationellt.

Varför är det så viktigt att synas internationellt?

– Sverige är ett litet land så vår hemmamarknad är för liten. Det har gjort att vi istället behöver konkurrera på en internationell spelarena.

Hanna Frick

Alex Hartelius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt