Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Fyra svenska lejon i Mobile

Svenska byråer fick fyra lejon i kategorin Mobile, som delades ut för andra året. Mobiento tog guld medan DDB hamnade utanför prispallen.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Publicerad: 18 Juni 2013, 18:30
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:42

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2013

Mobiento Stockholm fick ett guld och ett silver för appen "ScoreCleaner Notes" som de gjort för Doremir. Via appen omvandlas det man nynnar till noter.

RBK Communication belönades med ett silver för larmsystemet "Natalia project" för Civil rights defenders och Forsman & Bodenfors fick brons för appen "Level .06" för Systembolaget.

– Det var fantastiska saker, till exempel Mobientos musikapp som gör om det man nynnar till musik och noter. Tänk på när du var liten och föreställde dig framtiden: så känns det när man provar den här appen. Att det var en app, det var helt ointressant. Det var en briljant framtidsprodukt, säger Magnus Jakobsson, Sveriges representant i juryn och till vardags copywriter på DDB.

Årets Grand Prix i Mobile gick till byrån DDB DM9JAYMESYFU från Filippinerna för "Smart communication". Via ett enkelt simkort kunde gamla mobiler bli till skolböcker för filippinska barn, som annars inte hade tillgång till smartphones eller läsplattor och kämpade med tunga skolböcker.

– Min favorit var Grand prix. Det är något som vi inte är vana vid vinner och som inte pekar framåt som "Star Trek" pekar framåt, utan istället tittar på vad det är vi lämnar bakom, hur kan vi återuppfinna något på ett modernt sätt? Det är otroligt bra, det känns också rätt i världen vi lever i att återvinna teknik, säger Magnus Jakobsson.

Juryns ordförande Rei Inamoto sa under en presskonferens att juryn var den mest passionerade han suttit i och framhöll hur stort mångfald det fanns bland de vinnande bidragen.

– Formaten är så olika, men kriterierna vi har utgått ifrån är: är det en bra idé och löser den ett affärsproblem? Grand Prix-vinnaren är oväntad och möjligtvis kontroversiell. Det är inte den mest tekniska men jag gillade enkelheten med den.

Total delades 60 lejon ut i Mobile. Magnus Jakobsson tror att kategorin kommer att utvecklas mycket till nästa år.

– Branschen har mognat, det ser man tydligt på det som görs, det är på allvar nu. Nästa år kommer det vara otroligt utvecklat. Det går åt hållet att det är färre "gimmicks" och mer "usability" Man tänker på vad man ska ha gejen till och hur man kan kombinera olika tekniker för mobil.

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2013

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.