Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Full pott för F&B i design

Publicerad: 22 Juni 2011, 18:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:06

Sex svenska nomineringar i design blev fem vinnare i kväll. Det blev full pott för Forsman & Bodenfors med två guld och ett silver.


Ämnen i artikeln:

KingCannes LionsCannes Lions 2011Perfect FoolsForsman Bodenfors

Designjuryn hade runt 2900 bidrag att ta ställning till när den skulle utse världens bästa design. I år dolde sig flera starka svenska kandidater bland dem.

Resultatet blev hela två guldlejon för Forsman & Bodenfors och Ikeas bok ”Hembakat är bäst”. Byrån fick också brons för ”När jag växte upp” för Faktum, en tidning för hemlösa i Göteborg.

King plockade ännu ett svenskt guld för Ica Gott liv.

Perfect Fools uppmärksammade Converse-kampanj ”The Canvas Experiment” tog silver – byråns tredje lejon för kampanjen.

– Hembakat är bäst var ett otroligt bra exempel på design och fotografi. Ica Gott liv en otroligt bra förpackning. Det var roligt att juryn kunde se humorn och det smarta i det trots att det var på svenska, säger Amelie Malmfält, concept director på Amore.

Båda designbidragen fanns på juryns lista över möjliga grand prix-vinnare, men höll inte hela vägen.

– När vi hade sett det vinnande bidraget så blev det svårt för andra bidrag att mäta sig.

Grand Prix gick slutligen till ”The Cosmopolitan Digital Experience” – en nytänkande digital design- och arkitekturlösning för ett hotell i Las Vegas. Chicago-byrån Digital Kitchen stod bakom kampanjen som röstades fram av en enig jury.

– Alla designdiscipliner smälter samman i det här jobbet. Det är fullständigt dynamiskt och rörligt och ger möjlighet till ständig uppdatering och innovation. Det öppnar för energi och kreativitet, sa jurymedlemmen Conor Bradys om valet av grand prix-vinnare.

Amelie Malmfält är inne på samma spår:

– Det var ett fantastiskt bidrag. Jag är glad att vi kunde välja något så framåttänkande. Det var inte en bra logotyp utan experimentell design som kommer att inspirera alla designdiscipliner framöver.

Hela tre svenska bidrag diskvalificerades av de 1000 bidrag som Amelie Malmfält gick igenom under juryarbetet, men det kan vara fråga om fler totalt sett. Hon vill inte berätta vilka.

– Eftersom design är en så ny kategori var det ibland svårt att förstå kategoriindelningen. Vi har pratat med Cannes-ledningen som ska justera den nästa år.

Se hela listan över vinnarna i spalten till höger.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev