Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Full pott för Blomquist

Publicerad: 28 Oktober 2011, 12:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:52

Blomquist Annonsbyrå gläds över resultatet i SL:s jätteupphandling av kommunikationstjänster. Byrån utsågs till förstahandsval i de två största kategorierna.


Ämnen i artikeln:

SL

Som dagensmedia.se har berättat tidigare i dag är SL:s stora upphandling av kommunikationstjänster avgjord och Blomquist Annonsbyrå drog vinstlotten. De utsågs till förstahandsvalet av tre för SL:s kreativa kommunikationstjänster och produktionstjänster - de två största uppdragen i upphandlingen. Det blev full pott eftersom byrån bara lämnat anbud i de kategorierna.

 – Det är fantastiskt kul, särskilt som kvalitet viktades ganska högt i den här upphandlingen, säger Mikael Rubinsson, vd för Blomquist Annonsbyrå.

Uppdraget för SL:s kreativa kommunikationstjänster beräknas vara värt omkring 13-15 miljoner och produktionstjänsterna 10-12 miljoner kronor. Men det är inga säkra pengar för Blomquist Annonsbyrå som omsatte knappt 27 miljoner kronor i fjol.

När kommunikationsaktiviteter för över ett visst belopp ska göras kommer SL att ta in offerter från alla tre vinnande byråer inom den berörda kommunikationskategorin.

– SL skulle kuna bli en väldigt stor kund för oss, men vi har inte pratat med dem ännu och känner inte till deras planer. Vad det betyder intäktsmässigt för oss vet vi inte, men det är en fantastisk möjlighet för oss, säger Mikael Rubinsson.

SL:s tidigare byrå för kreativa kommunikationstjänster Saatchi & Saatchi hamnade på fjärde plats av sex deltagande byråer. Framför allt var det byråns bedömda kostnadseffektivitet i referensuppdragen som drog ner resultatet i upphandlingen.

DDB och TBWA knep andra respektive tredjeplatsen i kategorin.  Prislappen för en konsulttimme varierade mellan 873 kronor och 1135 kronor bland de sex byråerna. Dyrast var DDB Stockholm.

Synnöve Almer


Ämnen i artikeln:

SL

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev