Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Framtidens byråer letar efter kreativitet och kritiskt tänkande

Publicerad: 7 Juni 2018, 05:00
Uppdaterad: 5 Juni 2018, 09:29

Individualistiska attribut som problemlösning, kreativitet och kritiskt tänkande blir däremot allt viktigare när mer allmängiltiga egenskaper i framtiden kan lösas med hjälp av AI.

Kreativitet, kritiskt tänkande och bra på problemlösning är egenskaper som värderas högt på framtidens byrå. Det framgår i Bohmans nätverks senaste rapport.


I rapporten "Framtidens byrå" har Bohmans nätverk intervjuat marknadschefer och byråägare som bland annat berättat vad de letar efter i framtida medarbetare.

I resultatet, som också stöds av World Economic Forums rapport ”The Future of Job reports”, framgår att digitaliseringen förändrat synen på vilka egenskaper som är gångbara på framtidens arbetsmarknad.

De egenskaper och kompetenser som 2015 sågs som absolut viktigast kommer att finnas kvar år 2020, men kommer att få förändrad betydelse. Exempelvis prioriteras inte noggrannhet lika högt som emotionell intelligens (EQ) i framtiden.

"Duktig på att samarbeta" är även det en egenskap som tappar i betydelse framåt.

Individualistiska attribut som problemlösning, kreativitet och kritiskt tänkande blir däremot allt viktigare när mer allmängiltiga egenskaper i framtiden kan lösas med hjälp av AI.

– Kreativitet är någonting som kostar – kräsna kunder köper kreativa tjänster för att få starka perspektiv utifrån. Att förhålla sig till kreativitet är att addera the human touch, säger Erik Haglöf, vd på Bohmans nätverk, till Dagens Media.

– När det gäller kritiskt tänkande i en tid när man trumpetar ut att maskiner tar över, då behöver vi förhålla oss på nya sätt i förhållande till kommunikation, fortsätter han.

Han menar att robotisering av kommuniktion inte håller när man ska charma konsumenter och få dem att älska varumärken.

– Man måste förstå att det inte räcker med att mata på och exponera människor, det behövs mer än så för att skapa relationer på marknaden.

EQ tar för första gången plats på rankinglistan år 2020.

– Att EQ för första gången hamnar på listan tror jag handlar om att den yngre generationens människor har lättare att se igenom det som är påklistrat, säger Erik Haglöf.

I takt med att arbetsmarknaden blir mer rörlig och den så kallade gig-ekonomin växer, blir det allt svårare för byråerna att attrahera talanger. I rapporten fick 100 byråledare rangordna de tre viktigaste faktorerna för vad som är "framtidens byrå" i termer av att rekrytera och behålla nyckelpersonal.

Byråledarna svarar att en positiv företagskultur, ett högre syfte, kompetensutveckling och spännande kunduppdrag är mer relevant för framtidens talanger än hög lön och flexibla arbetsuppgifter.

– Bra talangförsörjning är en av nycklarna där de som lyckas bra är konsekventa som till exempel även bejakar vikten av mångfald och diversifierad personal, olika bakgrunder på olika sätt, yngre och gammalt blandat samt att man har en tydlig strategi för att bejaka den kulturen, säger Erik Haglöf.

Ur "Framtidens byrå" av Bohmans nätverk.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev