Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Fortsatt uppåt för Westander

Publicerad: 17 Juli 2018, 10:04
Uppdaterad: 17 Juli 2018, 10:16

Patrik Westander.

Företag står för 70 procent av Westanders byråintäkt det första halvåret: "Vårt intäktsrekord speglar att allt fler företag vill delta i samhällsdebatten", säger Patrik Westander.


Ämnen i artikeln:

WestanderPatrik Westander

Pr-byrån Westanders byråintäkt landade på 26,8 miljoner kronor under första halvåret 2018 vilket är en en ökning med 3,6 miljoner eller 16 procent jämfört med motsvarande period förra året.Lönsamhet pekar också uppåt, trots att företagets anställda i juni fick en extra månadslön till en kostnad av 2,0 miljoner kronor, skriver Westander i ett pressmeddelande.

Rörelseresultatet hamnar på 7,4 miljoner kronor under första halvåret, att jämföra med 6,7 miljoner under första halvåret 2017.– Vårt intäktsrekord speglar att allt fler företag vill delta i samhällsdebatten. Företagen väljer då att kommunicera på andra sätt än genom köpt reklamutrymme, kommenterar Westanders vd Patrik Westander.Andelen löpande samarbeten fortsatte att växa och byrån skriver att 28 kunder i intervallet 0,5–1,5 miljoner kronor per år har stått för två tredjedelar av Westanders byråintäkt. Företag svarade för 70 procent av byråintäkten under första halvåret, intresseorganisationer för 22 procent och myndigheter för resterande 8 procent.

Sju av de senaste tio åren har Westander utsetts till Årets stora pr-byrå i analysföretaget Regis kundundersökning. Företaget har dessutom som mål att vara pr-branschens bästa arbetsplats.

Westanders byråintäkt har de senaste åren ökat med åtta procent i årsgenomsnitt, från 26 miljoner kronor 2011 till 40 miljoner 2017. Företagets långsiktiga expansionsmål är att bli en av Nordens största pr-byråer.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

WestanderPatrik Westander

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.