Få hela storyn
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 13 Juli 2009, 13:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18
Group M spår en fortsatt nedgång i annonsinvesteringarna för 2010.
I mars spådde Group M en global nedgång i annonskonjunkturen med 4,4 procent. Nyligen justerades utsikterna ut ytterligare och nu tror byrånätverket på en nedgång på 5,5 procent i år, rapporterar Emarketer.
Västeuropa är en av de mest drabbade områdena, här spås nedgången i år bli över 11 procent. I Nordamerika ligger nedgången på 4,2 procent, samtidigt som Latinamerika spås få en uppgång i annonsinvesteringarna på 6,9 procent. Sammantaget spås den globala annonsnedgången bli 5,5 procent, en nedgång från 441 miljarder investerade dollar 2008 till 417 miljarder 2009.
2010 bromsas nedgången ner men backar ändå 1,4 procent på global basis. Nordamerika, minus 6,1 procent, och Västeuropa, minus 3,5 procent, är de marknader som tynger helheten trots att tillväxten i till exempel Latinamerika spås bli 11 procent.
Ola Eriksson