Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

"Förtjänat måste genomsyra all kommunikation"

Edelman Deportivos vd, Lotta Onajin. Foto: Janne Næss.

JULFRÅGAN. Förutsättningarna för reklamens utformning håller på allvar på att förändras, menar Lotta Onajin på Edelman Deportivo.


Publicerad 2017-12-22 06:00
Uppdaterad 2017-12-22 08:06

Ämnen i artikeln:

Lotta Onajin

Dela artikeln:

Vilken var den största branschhändelsen 2017?

– Det går inte att INTE nämna #metoo! Den här rörelsen är också så mycket större än bara vår bransch, och det som händer är förhoppningsvis bara början på en strukturell förändring. Om jag ska rikta blicken mer inåt så vill jag också tillägga att 2017 varit ett tydligt skifte i det vi länge har stått inför, nämligen oviljan att ta del av oönskad reklam och kommunikation. Förutsättningarna för reklamens utformning håller nu på allvar på att förändras i sitt fundament och det gör att allt fler börjat omvärdera hur man skapar kommunikation.

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

Att lägga mer tid på att läsa under 2018. Jag får massvis av tips dagligen av mina nyfikna kollegor och ha en lång wishlist i mobilen.

  Om du ska sia om 2018, vad tror du kommer definiera nästa år?

– 2018 blir året då förtjänat inte längre är ett medieslag utan någonting som måste genomsyra all kommunikation som ett varumärke gör oavsett om det är köpta, egna, analoga, digitala eller förtjänade kanaler. Jag tror att alla marknads- och kommunikationschefer kommer tvingas ställa sig frågan "Vad har jag att säga som är så intressant och relevant att min målgrupp ska välja bort allt annat och spendera tid med mitt varumärke?" Svaret på det är enkelt: varumärken MÅSTE blir en del av målgrupps kulturella sammanhang och även vara med och forma nya, kulturella kontexter. Det är enligt oss det mest effektiva sättet att förtjäna målgruppens uppmärksamhet.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.