Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

”Försvarsmaktens pitch var riggad”

Publicerad: 14 Juli 2011, 06:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:04

Hyllade annonsören Försvarsmakten anklagas för att ha riggat sin mediebyråupphandling till Carats fördel. "Det är irriterande, inte minst för att det handlar om våra skattepengar", säger en uppgiftslämnare.


Ämnen i artikeln:

FörsvarsmaktenCarat

Efter att regeringen slopat allmän värnplikt tvingas Försvarsmakten konkurrera om arbetskraften på en öppen marknad. Marknadsföringsbudgeten har därför skruvats upp rejält – och nästa år har informationsavdelningen en budget på 150 miljoner kronor.

Men trots det valde endast fem mediebyråer att lämna anbud när myndigheten i våras genomförde en upphandling om strategiska mediebyråtjänster. Av dessa var det endast två byråer – Carat och Omnicom – som uppfyllde kraven. Carat, som Försvarsmakten jobbat med via otillåtna direktupphandlingar sedan 2007, vann.

Men nu anklagas upphandlingen för att vara riggad. Bland annat har Försvarsmakten, enligt uppgift, fört en dialog med Carat när man gjorde en mall för hur kraven skulle se ut. Resultatet blev krav på en stor mängd nischade specialistfunktioner, som – bevisligen ­– mycket få mediebyråer kunde uppfylla.

– Jag antar att man gillade den byrå man jobbade med tidigare. Mallen anpassades efter hur Aegis är uppbyggt, man ställde upp de nischkompetenser som Aegis har och gjorde dem till krav, säger en uppgiftslämnare till dagensmedia.se.

Och så är inte alla mediebyråer uppbyggda?

– Det är svårt för andra byråer att ha i princip exakt samma specialistkompetenser som Carat har. Olika byråer har ju satsat på lite olika specialistroller, säger mediebyråchefen.

I en internrevision av upphandlingen skriver Försvarsmakten, enligt SvD, att en av tre som deltagit i upphandlingen från Försvarsmaktens sida hade haft nära kontakt med Carat, även under upphandlingstiden. Situationen hade, enligt revisionen, "varit sådan att det har varit svårt att undvika jäv".

Andra menar att upphandlingen var onödig. Uppdraget för en vinnande mediebyrå var att hitta rekryter till Försvarsmakten, men platsannonsering brukar falla under avdelningen taktisk rådgivning, där Promedia redan har avtal genom befintligt ramavtal.

– När Försvarsmakten går ut och söker 5 000 personer är det i min värld en taktisk tjänst. Rent avtalsmässigt borde den lämnats till oss, säger Promedias Johan Petersen till dagensmedia.se.

Försvarsmaktens förklaring var att uppdraget var så pass komplext och krävde så pass många specialkunskaper att en ny upphandling krävdes.

Eva Regnér, kommunikationsstrateg på Försvarsmakten säger till dagensmedia.se att hon inte anser att deras upphandling var speciellt kravfylld.

– Vi upplever inte att vi har en mer detaljerad specifikation än andra. Vi har tittat på olika myndigheter och jag vet inte om vi avviker speciellt mycket. Om man tittar på mediebyrå var det plannerkompetensen som var viktigt. Vi behöver veta var vår målgrupp rör sig, det är oerhört viktigt.

Samtidigt var det ju endast två byråer som uppfyllde kraven, inklusive Carat. Många tycker att kraven på hur organisationen skulle se ut var lite väl lik hur Carat är uppbyggt.

– Ja, jag vet inte vad jag ska säga om det. Det var två som passerade målsnöret, så uppenbarligen fanns det i alla fall två byråer som var uppbyggda så.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

FörsvarsmaktenCarat

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.