Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Försvarets marknadschef: ”Vi kommer sakna Magnus Jakobsson”

Publicerad: 6 November 2015, 11:54
Uppdaterad: 9 Mars 2016, 14:43

Robert Forss, marknadschef på Försvarsmakten, om den nya byråupphandlingen – och om stjärncopyn Magnus Jakobssons avhopp från DDB Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Försvarsmakten

Dagens Media kunde nyligen berätta att Försvarsmakten har inlett en stor byråupphandling, där nuvarande byrån DDB Stockholm utsätts för konkurrens.

Relationen mellan Försvarsmakten och DDB Stockholm sträcker sig många år tillbaka i tiden, och tillsammans har de kammat hem mängder av priser för sin kommunikation.

– Vi har varit jättenöjda med DDB, de har alltid levererat efter våra förväntningar. Vad jag kan minnas har de aldrig underskridit någon av våra målsättningar, säger Robert Forss, marknadschef på Försvaret, till Dagens Media.

Det nuvarande avtalet med DDB Stockholm löper ut i maj 2016. Den byrå som vinner Försvarsmaktens upphandling kan räkna med ett gediget och inkomstbringande samarbete på upp emot fyra år.

– Det som skiljer den här upphandlingen från våra tidigare upphandlingar är att vi har en önskan om ett fullserviceavtal, säger Robert Forss.

Avtalet med DDB omfattar två delar – strategisk kommunikation och kommunikationsstöd, samt digital design.

Nu vill Försvaret samla större delen av sin kommunikation i ett och samma avtal.

Jätteuppdraget omfattar bland annat stora integrerade reklamkampanjer, enskilda evenemang, kontinuerlig digital annonsering, utveckling av webbplatser, mobila applikationer och närvaro i sociala medier.

– Vi vill uppnå en bättre balans mellan kreativitet, effektivitet, koordinering och kostnad. När man har flera olika byråer kan det sticka iväg kostnadsmässigt.

Utöver DDB Stockholm jobbar Försvaret idag med mediebyrån PHD, undersökningsbyråerna Beyond Research och Demoskop, Intellecta samt contentbyrån Make Your Mark.

Om Försvaret väljer att fortsätta med DDB Stockholm som leverantör, så blir det utan en av det mångåriga samarbetets nyckelpersoner.

Copywritern Magnus Jakobsson, som arbetat med en mängd Försvaret-kampanjer, har valt att lämna byrån för konkurrenten Åkestam Holst.

– Det är jättetråkigt. Magnus har varit ett fantastiskt kreativt stöd och hans känsla för språk och ordlekar har varit till stor nytta för oss. Jag och vi kommer att sakna hans inlevelsefulla idépresentationer, säger Robert Forss.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Försvarsmakten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.