Försvaret ut i stor byråpitch – DDB kan tappa uppdraget

Försvarsmakten inleder en stor byråupphandling, kan Dagens Media berätta. DDB Stockholm riskerar att tappa en av byråns största kunder.

Enligt underlaget i upphandlingen söker Försvarsmakten och Försvarets materielverk en fullserviceleverantör för sitt "omfattande och komplexa behov av tjänster inom kommunikationsområdet”, både vad gäller den externa och interna kommunikationen.

Uppdraget omfattar alltifrån strategisk kommunikationsrådgivning till genomförande av stora kommunikationsaktiviteter inom en rad olika discipliner.

”Detta inkluderar hela spektret från stora integrerade reklamkampanjer till enskilda evenemang, kontinuerlig digital annonsering, utveckling av webbplatser och mobila applikationer samt närvaro i sociala medier med mera”, skriver FMV och Försvarsmakten i underlaget.

Försvarsmakten jobbar sedan många år tillbaka med reklambyrån DDB Stockholm, som nu riskerar att tappa uppdraget. Tillsammans har DDB Stockholm och Försvaret under lång tid genomfört en mängd prisade kommunikationsaktiviteter.

Upphandlingen har precis startat med en kvalificeringsomgång. När den är klar ska ett antal kandidater väljas ut för att tävla om uppdraget.

Senast Försvaret upphandlade byrå, i början av 2012, behöll DDB Stockholm uppdraget efter att ha lagt sig på en lägre prisnivå än konkurrerande byråer.

– DDB Stockholm lade sig betydligt under de övriga. Deras timpris för projektledare var 825 kronor, sade Magnus Tegsved, som då var marknadsansvarig på Försvaret, till Dagens Media.

Dagens Media har utan framgång sökt Robert Forss, marknadschef på Försvarsmakten.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

Publicerad 2015-11-03 08.51Uppdaterad 2016-04-18 15.50