Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Försvaret söker mediebyrå – PHD kan tappa uppdraget

Publicerad: 29 December 2015, 06:36
Uppdaterad: 9 Mars 2016, 14:43

UPPDATERAD. Försvarsmakten går ut i ännu en stor byråupphandling.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmPHDFörsvarsmakten

I november kunde Dagens Media berätta att Försvarsmakten dragit igång en stor upphandling av kommunikationsbyrå. Idag jobbar man med DDB Stockholm.

Nu står alltså även en ny mediebyrå på tur. Det innebär att Omnicom-byrån PHD riskerar att tappa uppdraget.

Upphandlingen av mediebyrå omfattar både Försvarsmakten och Försvarets Materielverk, FMV.

”Upphandlad mediebyrå ska tillsammans med Myndigheterna under de kommande åren ta fram mediestrategier för att stärka Myndigheterna som varumärke och arbetsgivare. Mediebyrån ska, för att Myndigheterna ska nå sina mål och behov, kunna utföra kvalificerad medierådgivning och hantera stora och komplexa mediekampanjer men också rekommendationer, rådgivning och hantering av mindre, frekventa köp av medieutrymme såsom platsannonser, varningsannonser, kungörelse etc”, lyder upphandlingsunderlaget.

Anledningen till att Försvarsmakten gör en översyn av mediebyråsamarbetet är just den pågående upphandlingen av kommunikationsbyrå, berättar marknadschefen Robert Forss.

I kommunikationsbyråupphandlingen har två avtalsområden slagits ihop – strategisk kommunikation och digitalt innehåll – vilket gör att även mediebyråavtalet behöver ses över.

– Vi behöver tydliggöra gränslinjen mellan kommunikationsbyrå och mediebyrå så att vi får två samverkande avtal, säger Robert Forss till Dagens Media.

– Min bedömning är at det inte blir några större förändringar för mediebyrån, men det är viktigt att vi ser över avtalen parallellt så att de taktar med varandra. Men nu är vi precis i uppstarten så jag vill inte kommentera vad vi kommer att skriva i avtalet.

Upphandlingen av en ny reklambyrå beräknas vara klar till sommaren och upphandlingen av en mediebyrå ska var genomförd under tidig höst 2016.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev