Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

”Första gången det var intressant”

Publicerad: 5 Mars 2012, 09:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

Tidningskompaniet har blivit uppvaktade flera gånger under åren. Men Spoons närmanden var första gången det var intressant. ”De är vår vassaste konkurrent”, säger Tidningskompaniets vd Peter Mohlin.


Ämnen i artikeln:

TidningskompanietSpoon

Säljare av Tidningskompaniet är Peter Mohlin och Christofer Fager, som är huvudägare, samt tre minoritetsägare. Köpesumman vill dock parterna hålla hemlig.

– När Spoon närmade sig oss kände vi för första gången att det var meningsfullt att träffas eftersom vi har stor respekt för det de gör. Det var nästan skrattretande hur lika våra visioner var och våra strategier var i princip karbonkopior, säger Peter Mohlin.

Målet är att tillsammans bygga en av Sveriges starkaste kommunikationsbyråer.

– Vi vill utmana reklambyråerna, men inte i traditionella medier. Utvecklingen går från köpta medier till egna medier.

Redan på måndag nästa vecka byter Göteborgsbaserade Tidningskompaniet namn till Spoon. Byråns kontor i Stockholm ska senare flytta ihop med Spoon, som också sitter i Stockholm. Totalt får den nya byrån 120 medarbetare – 80 i Stockholm och 40 i Göteborg.

I den nya konstellationen får Peter Mohlin rollen som vice vd, med särskilt ansvar för affärsutveckling.

– Det är mitt favoritämne kan man säga. Jag ska titta på vad vi erbjuder våra kunder och hur vi paketerar våra tjänster. Men jag ska även jobba operativt med våra kunder i Göteborg och de kunder vi vill ha.

Hur känns det att sälja?

– Det känns skitkul måste jag säga, jag tror jättemycket på det här. Men det är klart att jag har haft funderingar kring att ge upp min identitet som entreprenör, men jag insåg ganska snabbt glädjen i att få bygga det nya tillsammans. Vi har extremt goda förutsättningar att lyckas, det känns superkul och spännande.

Enligt Peter Mohlin blir det några mindre kundkrockar när företagen slås ihop. Men han vill inte berätta vilka kunder som drabbas.

– Det är hanterbart.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TidningskompanietSpoon

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.