Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Forsman & Bodenfors skänker 125 000 till Musikhjälpen

Publicerad: 12 december 2014, 07:31
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:19

Forsman & Bodenfors är ett av de företag som skänkt mest pengar till Sveriges Radios Musikhjälpen.


Ämnen i artikeln:

Forsman Bodenfors

Sveriges Radios Musikhjälpen samlar i år in pengar till att stoppa spridningen av hiv. Hittills har det, under ledning av Linnea Henriksson, Petter och Kodjo Akolor, samlats in drygt sju miljoner kronor.

Flera företag har gett sig in i kampen och bidrar med pengar till insamlingen, däribland reklambyrån Forsman & Bodenfors. Tillsammans med Forsman & Bodenfors Inhouse har Forsman & Bodenfors totalt skänkt 125 000 kronor, vilket är mest av alla företag.

– Vi brukar alltid i anslutning till jul ge pengar till ett vällovligt ändamål i en eller annan form. I år bestämde vi oss för Musikhjälpen efter en intern diskussion. För oss känns det viktigt att göra något, inte bara via de pro bono-uppdrag vi har, säger Erik Sollenberg, vd på Forsman & Bodenfors, till Dagens Media och fortsätter:

– Om man har möjlighet att bidra tycker jag att man ska göra det. Beslutet i sig är viktigt, det är viktigt att ha det perspektivet på tillvaron, sen hur mycket man ger är av mindre betydelse eftersom alla inte har samma möjligheter.

I år har också flera studenter i medie- och kommunikationsbranschen engagerat sig för Musikhjälpen. Genom aktionen "Kommunikationshjälpen" aktionerar studenterna, som läser utbildningen webbkommunikatör/sociala medier på Medieinstitutet, ut sina tjänster till högstbjudande.

Några andra studenter från Medieinstitutet har dragit igång initiativet "Medieutmaningen" som syftar till att utmana mediebranschen att skänka pengar till Musikhjälpen.

Även på Berghs har eleverna engagerat sig i kampen mot hiv. Två klasser aktionerar exempelvis ut en kampanj respektive en grafisk profil till företag eller organisationer.

"Vi vill i och med detta utmana byråer att göra nåt liknande, för att få in ännu mer pengar. Man mår inte bra av att bara göra chipsreklam hela dagarna, ibland behöver man jobba för ett större syfte, tror vi", skriver eleverna.

Här är företagens topplista:

byBrick 123 000:-

Forsman & Bodenfors 100 000:-

Bafab Kontorsmöbler 83 000:-

Språkservice Sverige AB 60 000:-

Bee Kök & Bar 50 000:-

Brandskyddslaget AB 50 000:-

Forex 50 000:-

Urkult 50 000:-

Vagabond Shoemakers 50 000:-

Wärtsilä Sweden AB 50 000:-

P Olssons i Linderöd AB 40 000:-

Vokalgruppen Glöd 30 000:-

Forsman & Bodenfors Inhouse AB 25 000:-

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Forsman Bodenfors

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev