Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Forsman & Bodenfors ökar vinsten

Publicerad: 16 juni 2015, 10:59
Uppdaterad: 17 december 2015, 18:12

Så mycket växte byrån under 2014. "Fantastiskt kul att ha ett sånt peakår", säger Forsman & Bodenfors vd Erik Sollenberg.


Förra året präglades av stora kreativa framgångar för Forsman & Bodenfors. The Gunn Report –  som varje år rankar världens mest prisade byråer, kampanjer och annonsörer – utsåg vid årskiftet Forsman & Bodenfors till världens bästa byrå.

Nu står det klart att 2014 även var ett ekonomiskt framgångsrikt år för byrån. Bokslutet, som kom in till Bolagsverket i dag, visar att omsättningen för moderbolaget ökar från 430 miljoner kronor till 453 miljoner kronor.

– Byråintäkten ökade från 189 till 195,5 miljoner, säger Erik Sollenberg, vd för Forsman & Bodenfors.

För koncernen, som också innefattar dotterbolagen, landade omsättningen på 598 miljoner kronor, vilket ska jämföras med 566,5 miljoner kronor året innan. Byråintäkten steg från 327 miljoner till 337 miljoner kronor.

Resultatet efter finansnetto för moderbolaget landade på 48 miljoner kronor, jämfört med 45,6 miljoner kronor året innan. För koncernen var motsvarande siffra 57 miljoner kronor, jämfört med 56,8 miljoner året innan.

– Det går bra, vi har tillväxt på alla parametrar, säger Erik Sollenberg.

Antalet anställda i moderbolaget ökade från 120 till 125, i koncernen från 262 till 271.

– Om du ser till 2014 ur ett kreativt perspektiv så är det ju inte så mycket att orda om. 2014 var ett av våra bästa kreativa år någonsin, säger Erik Sollenberg, och fortsätter:

– Vi har en stor och stabil verksamhet.

Vad banade väg för de kreativa framgångarna förra året?

– Det är ju fantastiskt kul att ha ett sånt peakår, men vad som är viktigare är att vi är med där uppe över tid. Peakår handlar om att man har ett par jobb som slår igenom, men det är inget man kan ha som mål. Jag menar att det är viktigare att över tid vara respekterad för sin kreativa nivå.

Nyligen tappade byrån både Ving och E:on som kunder.

– Det finns ingen dramatik i att kunder kommer och går, det är inget underligt med det. Vi hade gärna fortsatt jobba med dem, men nu kommer vi inte att göra det.

LÄS OCKSÅ:

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev