Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Förlust igen för Komm

Publicerad: 27 Maj 2011, 08:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:08

Sveriges Kommunikationsbyråer gick back igen i fjol efter föregående års rekordförlust, kan dagensmedia.se avslöja. Vd Jessica Bjurström och avgående ordföranden Ulf Strömqvist kommenterar resultatet.


Sveriges kommunikationsbyråers nuvarande ledarduo fick ta över ett förlusttyngt förbund, som levde på gamla tillgångar. 2009 slutade med en rekordförlust på 3,8 miljoner kronor och en omsättning som gick ner med 2 miljoner kronor till drygt 15 miljoner kronor.

Resultatet drogs ned av bland annat rekryteringskostnader för dåvarande vd:n Björn Rietz, namnbytet till Sveriges Kommunikationsbyråer och minskade intäkter från Guldägget och Byråboken.

– När jag valdes som ordförande gick jag ut med en enkät till medlemmarna med tre alternativ om hur vi skulle hantera ekonomin. 75 procent svarade att de accepterade ett visst underskott och att vi skulle fortsätta utvecklingsarbetet. Det har vi följt och baserat budgeten på, säger Ulf Strömqvist, som nu avgår som styrelseordförande.

I det färska bokslutet för 2010 gör Komm fortfarande förlust, men den här gången på knappt 1,1 miljoner kronor. Omsättningen backar med 1,3 miljoner kronor till 13,7 miljoner kronor.

– Det har varit ett mellanår då vi arbetat för att få ordning på grejerna. Resultatet är ändå någorlunda okej med tanke på att 2009 var ett riktigt katastrofår, säger vd Jessica Bjurström.

När hon klev på vd-jobbet i mars i fjol fick hon uppdraget att snabbt sanera ekonomin. Mindre lokaler minskade kostnaderna med knappt 200 000 kronor ifjol. En utebliven Byråbok sparade ytterligare 250 000 kronor. Personalkostnaderna minskade med 2,6 miljoner kronor under året, bland annat för att Jessica Bjurströms lön var lägre än företrädaren Björn Rietz.

– Man skulle kunna säga att jag har en mer marknadsanpassad lön för att vara vd på ett förbund, säger hon.

Samma år sjönk medlemsavgifterna med 300 000 kronor. Missnöjda medlemmar lämnade förbundet och personalnedskärningar i branschen slog mot organisationen som baserar avgifterna på antalet anställda.

Informationschefen Morgan Öberg och projektledaren Michaela Påhlsson fick lämna organisationen i höstas, men det påverkar inte ekonomin förrän i år.

– 2011 är budgeterat för ett resultat i balans. Det har tagit oss omkring ett och ett halvt år av intensivt arbete, men nu känns det bra, säger Ulf Strömqvist, som nu lämnar över styrelseklubban till CP+B:s byråchef Gustav Martner.

Komm siktar nu på att öka intäkterna bland annat genom att ta in sponsorer för alla evenemang och utveckling av utbildningarna. Icke-medlemmar kan också räkna med att få betala för att gå på en del av förbundets evenemang, som i dag är gratis för alla.

Räknar ni med vinst 2012?

– Nej, det är inte säkert. Det är inget självändamål för oss att gå med vinst. Vårt uppdrag är att investera överskott i saker som är bra för medlemmarna, säger Jessica Bjurström.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.