Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Förlust för Nine Yards

Eventbyrån Nine Yards ökade omsättningen under 2011 men tappade hela sin vinst från 2010.

Henrik Widell


Publicerad: 05 Juni 2012, 05:56
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:20

Ämnen i artikeln:

Nine Yards

Nine Yards, tidigare Meetmasters, ökar omsättningen till 117 (94) miljoner kronor men rörelseresultatet, som för 2010 låg på 1,3 miljoner, kronor har blivit till ett minusresultat på 245 000 kronor.

Under året fusionerades det tidigare dotterbolaget, Extravaganza Communication, med Nine Yards.

Extravaganza Communication omsatta under 2010, innan fusionen, 4 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 259 000 kronor.

I sin förvaltningsberättelse skriver Nine Yards att 2012 blir ett år av konsolidering med fokus på lönsamhet.

Janne Björge, vd på Nine Yards, säger att byrån för två år sedan tog ett beslut att byta affärsmodell, att sluta fokusera på enbart event och jobba mer med kampanjer där eventet är en del av kampanjen. Nine Yards beslutade också att äga produktionen av film, digitala medier och det grafiska på en helt annan nivå.

– För att göra det behövde vi förstärka byråns roller, ledarskap och dessutom vår positionering i branschen. Under 2011 anställde vi 18 personer som levererar på det nya löftet. Det innebar en hel del internt fokus på kvalitet, kreativitet och engagemang.

Han fortsätter:

– Slitigt, men belöningen kom snabbt i form av helt nya förfrågningar och sedan var våra kunder betydligt nöjdare, det märkte vi när Årets Byrå utsågs. Under 2011 ökade vi vår försäljning med 29% och höjde den procentuella intjäningen med 19%.

Prognosen för 2012 är positiv för Nine Yards:

– Vi ligger en bit över prognosen och siktar mot 140 miljoner i omsättning och en sund vinst runt 5 miljoner med halva året i systemet.

Ämnen i artikeln:

Nine Yards

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.