Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Förlust för Ingo

Publicerad: 8 Augusti 2017, 07:30
Uppdaterad: 8 Augusti 2017, 07:41

Trots prisregnet – reklambyrån Ingo redovisar en förlust för 2016.


Ämnen i artikeln:

Ingo

Reklambyrån Ingo gjorde förra året ett rejält segertåg kring världen med sin prisbelönta kampanj ”The Swedish Number” för Svenska Turisföreningen, som bland annat vann Grand Prix i Cannes Lions där Ingo även utnämndes till världens tredje bästa byrå.

Men framgångarna märks inte i bokslutet som precis kommit in till Bolagsverket.

Rörelseresultatet skrivs till en förlust på knappt 4 miljoner kronor, vilket kan jämföras med en vinst på 600 000 kronor året innan.

Förlusten beror på omstruktureringskostnader efter det varsel om nio tjänster som Ingo lade i början av 2016:

”Bolaget genomförde i början på året en omorganisation då en av bolagets större kunder kraftigt minskade omfattningen av sitt uppdrag. Detta har påverkat årets resultat negativt med omstruktureringskostnader av engångskaraktär”, skriver man i bokslutet.

Anledningen till varslet var, som Dagens Media tidigare berättat, att storkunden Astra Zeneca valt att fördela sitt uppdrag på flera byråer istället för att ha Ingo som huvudbyrå. Ingo hade tidigare uppdraget i hela Norden, men fick i början av 2016 ett mindre uppdrag än tidigare.

Förlusten efter omstruktureringskostnader landar däremot på mer blygsamma 200 000 kronor.

Även omsättningen minskade – från 100 miljoner kronor till 80 miljoner kronor.

Minskar gör även byråintäkten som går från 53 miljoner kronor till 44,8 miljoner kronor.

Byrån har även mottagit ett koncernbidrag på 3,6 miljoner kronor från ägarna WPP.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Ingo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.