Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Förlust för CP+B

Publicerad: 3 Augusti 2010, 06:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:43

Strypta investeringar gav förlust för reklambyrån Crispin Porter+Bogusky Europe.


Ämnen i artikeln:

CP B EuropeCP BCrispin Porter Bogusky

CP+B:s intäkter uppgick till drygt 45 miljoner kronor mellan juni och december 2009. Rörelseresultatet landade på – 78 000 kronor.

”Året gick i finanskrisens tecken med allmän återhållsamhet som följd”, skriver CP+B i bokslutet, och påpekar att många uppdrag minskade i storlek under 2009.

Byrån fick sitt namn när den amerikanska byrådraken CP+B förvärvade den svenska reklambyrån Daddy i juni förra året.

Eftersom det är bolagets första år under namnet CP+B Europe finns inga exakta jämförelsetal. Men tidigare bestod webbyrån Daddy av tre olika bolag, som fusionerades till ett efter förvärvet. Tillsammans omsatte de tre drygt 63 miljoner kronor under 2008, och redovisade ett resultat på nästan 10 miljoner kronor.

Vid årsskiftet 2009/2010 hade CP+B Europe 55 anställda. På kundlistan finns till exempel Posten och SAS, med vilka man vunnit priser i både Clio och Cannes.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.