Få hela storyn
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 8 augusti 2013, 13:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:38
Efter den stökiga hösten redovisar mediebyrån Carat en förlust på nästan 2 miljoner kronor.
Ämnen i artikeln:
CaratCarat var tidigare Sveriges största mediebyrå – räknat i omsättning.
Men enligt bokslutet för 2012 minskar omsättningen från 1,9 miljarder kronor 2011 till 1,5 miljarder kronor förra året.
Byråintäkten går från 92 till 82 miljoner kronor och rörelseresultatet går från en vinst på 2,6 miljoner kronor till en förlust på 1,8 miljoner kronor.
Carat drabbades hårt av kundförluster förra hösten då bland annat Telenor, Svenska Spel och Beiersdorf sade upp sina avtal. Dessutom gick kunden Expert i konkurs.
Men de fulla effekterna av kundtappen syns ännu inte. Patrik Gamryd, stf koncernchef för Aegis Media Sverige, räknar med att tappen kommer att belasta även årets resultat.
– Vi jobbar så klart så hårt vi kan på att förändra den trenden. Men när man hamnar i en sådan situation så har intäkterna en tendens att försvinna snabbare än kostnaderna.
Året har dock börjat bättre för byrån och man har vunnit uppdrag för bland annat Viking Line och Sats.
Blir det vinst i år?
– Det vill jag inte kommentera.
Ämnen i artikeln:
Carat