Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Förlust för Carat

Publicerad: 8 augusti 2013, 13:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:38

Efter den stökiga hösten redovisar mediebyrån Carat en förlust på nästan 2 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Carat

Carat var tidigare Sveriges största mediebyrå – räknat i omsättning.

Men enligt bokslutet för 2012 minskar omsättningen från 1,9 miljarder kronor 2011 till 1,5 miljarder kronor förra året.

Byråintäkten går från 92 till 82 miljoner kronor och rörelseresultatet går från en vinst på 2,6 miljoner kronor till en förlust på 1,8 miljoner kronor.

Carat drabbades hårt av kundförluster förra hösten då bland annat Telenor, Svenska Spel och Beiersdorf sade upp sina avtal. Dessutom gick kunden Expert i konkurs.

Men de fulla effekterna av kundtappen syns ännu inte. Patrik Gamryd, stf koncernchef för Aegis Media Sverige, räknar med att tappen kommer att belasta även årets resultat.

– Vi jobbar så klart så hårt vi kan på att förändra den trenden. Men när man hamnar i en sådan situation så har intäkterna en tendens att försvinna snabbare än kostnaderna.

Året har dock börjat bättre för byrån och man har vunnit uppdrag för bland annat Viking Line och Sats.

Blir det vinst i år?

– Det vill jag inte kommentera.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Carat

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.